18.2.2013

Kysy museolta -tietopalvelu laajeni seitsemään museoon

Suomen valokuvataiteen museon vuonna 2011 lanseeraama Kysy museolta-verkkotietopalvelu on laajentunut seitsemän museon yhteiseksi palveluksi. Designmuseon, Helsingin kaupunginmuseon, Lusto – Suomen Metsämuseon, Suomen maatalousmuseon Saran, Suomen valokuvataiteen museon, Teatterimuseon ja Tekniikan museon palvelu on avattu osoitteessa www.kysymuseolta.fi

Hankkeen päätösseminaari järjestettiin 1.2. otsikolla ’Asiantuntijuus jakoon – museot ja tietopalvelu’. Kysy museolta -palvelun esittelyn lisäksi päivän aikana keskusteltiin museoiden asiantuntijaroolista ja asiantuntijatiedon välittämisestä.

Seminaarin avauspuheenvuorossa Valokuvataiteen museon johtaja Elina Heikka nosti esille kysymyksen siitä millaista on museoalan asiantuntijuus nyt ja tulevaisuudessa. Perinteinen käsitys on ehkä ollut se, että museot ovat täynnä vain ensyklopedista faktatietoa, mutta pitääkö tämä paikkansa tänä päivänä? Heikka hahmotteli myös tulevaisuutta: voisiko tulevaisuuden museo koostua näyttelyistä, kokoelmista ja Kysy museolta -palvelusta?

Paneelikeskustelun aiheena oli Museoiden asiantuntijuus tänään ja keskustelijoina Teatterimuseon johtaja Helena Kallio, Elina Heikka, Tekniikan museon johtaja Marjo Mikkola sekä Museoviraston kehittämisjohtaja Pirjo Hamari. Keskustelussa tuli useasti esille museoiden asiakaspalvelutehtävä ja se, kuinka museot voivat yhä enemmän avautua yleisönsä suuntaan. Museo on palveluorganisaatio ja tieto on yksi museon palveluista. Kysy museolta -palvelu on yksi askel tähän suuntaan.

Palvelun avulla voidaan tehdä näkyväksi neuvonta- ja tietopalvelutyötä, jota museossa tehdään joka tapauksessa. Kysymykset ja vastaukset muodostavat tietokannan, josta on suuren yleisön lisäksi hyötyä myös museoiden työntekijöille. Tietokannan avulla voidaan tallentaa ja tehdä näkyväksi museotyöntekijöiden omaama hiljainen tieto. Mielenkiintoinen mahdollisuus on myös museoiden vapaaehtoisten tai muiden sidosryhmien sitouttaminen palvelun ’erityisasiantuntijoiksi’.

Kysy museolta -palvelu suunniteltiin alusta asti sellaiseksi, että sitä on helppo laajentaa yhä useampien museoiden käyttöön. Uusia museoita toivotaan mukaan. Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä hankkeen koordinaattoriin, Valokuvataiteen museon tutkija Maria Virtaseen.

Seminaarissa kuultiin mielenkiintoisia pohdintoja museoiden digistrategian tarpeesta, verkkonäyttelyistä, Finnasta ja kokoelmapalveluista sekä urheiluun liittyvän tiedon tuottamisesta ja myymisestä. Seminaarin esitykset löytyvät Suomen valokuvataiteen museon verkkosivuilta osoitteesta http://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/component/content/article/10682.

Katso myös Kysy museolta -palvelun esittelyvideo osoitteessa http://vimeo.com/58972027.