9.5.2017

Museoliiton vuosikokouksen julkilausuma: Ollaan uteliaita!

Suomen museoliiton vuosikokous on antanut julkilausuman Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan kunniaksi. Sen tarkoituksena on kannustaa kaikkia suomalaisia suhtautumaan uteliaisuudella menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta kohtaan.

Ollaan uteliaita!

Suomen museot haluavat tehdä itsenäisyyden juhlavuodesta käännekohdan, jossa moniäänisyys, suvaitsevaisuus ja erilaisuuden ymmärtäminen vahvistuu.

Rohkaisemme ihmisiä uteliaisuuteen: Uteliaisuuteen kuunnella menneisyydestä kaikuvia viestejä, uteliaisuuteen kulttuureja ja erilaisuutta kohtaan sekä uteliaisuuteen kysyä, kyseenalaistaa ja suhteuttaa nykyhetken tapahtumat ajalliseen raamiinsa.

Haastamme yhteiskunnallisesta keskustelusta vastaavat toimittajat, poliitikot ja muut päättäjät olemaan selkeästi ihmisyyden ja toivon puolella epäinhimillisyyttä ja epätoivoa vastaan.

Tarjoamme nyt ja tulevaisuudessa uteliaille uusia näkökulmia, keskusteluun luotettavaa tietoa ja tilaa monille äänille. Kunnioitamme perinteitä ja katsomme tulevaisuuteen, jossa kulttuuri on keskeinen henkinen, sosiaalinen ja taloudellinen voimavara.

Kehotamme jokaista kiertämään, katsomaan, tutustumaan, tutkimaan ja uuden ihmettelemiseen – yhdessä.

Raumalla 9.5.2017
Suomen museoliitto