Museoliitto

9.12.2020

Suomi juhlii kulttuuria Tampereella 2021 ja 2022 – mukana myös Museoliitto ja museot

Suomi juhlii kulttuurin tekijöitä ja -tekoja Kulttuurigaalassa Tampereella 2021 ja 2022. Suorana Ylen TV1-kanavalla televisioitava viihteen ja taiteen juhla huipentuu suuren yleisön äänestämän Vuoden Kulttuuriteko -palkintoluokan voittajan julkistamiseen.

Vuoden 2021 tilaisuus järjestetään marraskuun 25. päivänä Mediapoliksen tiloissa rajoitetusti 300 kutsuvieraalle. Vuotta myöhemmin tavoitellaan moninkertaista yleisöä, kun Tampereelle valmistuva Uros Live -areena houkuttelee kulttuurin ja taiteen ystävät täysin uusiin puitteisiinsa.

”Kulttuurigaalan isännöiminen on meille suuri kunnia ja suunnannäyttäjä tavoitellessamme vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi yhdessä Pirkanmaan kanssa’, painottaa Tampereen kaupungin tapahtumajohtaja ja kulttuuripääkaupunkihankkeen projektijohtaja Perttu Pesä.

Tampereen ohella vuotuisena alan suurimpana juhlana starttaavan Kulttuurigaalan taustalla vaikuttavat vahvasti pääyhteistyöyrityksenä Veikkaus sekä oikeudenhaltijoina Yle, vastikään perustettu kulttuurin ja taiteen edunvalvoja KULTA ry ja koko projektin alulle panevana voimana Mikko Vanni yrityksensä Life Style Investin kautta. Lisäksi jo alkuvaiheessa kulttuurialan toimijoista yhteiskunnallisiksi pääyhteistyökumppaneiksi ovat lähteneet Suomen museoliitto, Serlachius-museot ja Designmuseo.

’Suomen museoliitto haluaa omalta osaltaan olla vakiinnuttamassa keväisen Museopalkintogaalan rinnalle uutta tapahtumaa, joka nostaa esiin suomalaisen kulttuurin monipuolisuutta ja kulttuuriperintöä sen osana. Tulemme palkitsemaan kulttuurigaalassa yksittäisen museon, tapahtuman tai muun työn, joka on tuottanut erityistä iloa sekä kävijöille että koko museoalalle”, Museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä sanoo.

”Koko kulttuurisektoria ja kansaa yhdistävä juhla”

”Kulttuurigaala antaa Ylelle oivallisen mahdollisuuden luoda alan ammattilaisten kanssa suomalaisille yhteisiä elämyksiä ennakkoluulottomasti genrerajoja rikkoen. Luvassa on koko kulttuurisektoria ja kansaa yhdistävä juhlahetki”, kuvaa tapahtumapäällikkö Asta Kujala oikeudenhaltijan roolin tärkeyttä Ylelle.

”Suomalaiset ovat kulttuurikansa, joka innostuu laajasti eri jutuista. Gaalassa kulttuurin ystävät voivat yhdessä juhlia tätä moninaisuutta. Otamme mukaan alan ja yleisön koko kirjon”, lupaa Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry:n pääsihteeri Rosa Meriläinen.

Ensi syksynä aloittava vuotuinen gaala lähtee luomaan jotain aivan uutta ammentaen ennen näkemättömällä tavalla nykyhetken ilmiöistä ja tulevaisuuden visioista. Kulttuurin eri muotoja yhdistävien viihde ja taide-esitysten kirjoa täydentävät suomalaisen kulttuurin tuoreiden saavutusten ja aiempien urotekojen palkitsemiset. Erilaisten huomionosoitusten taustoitukseen ja ehdokasasetteluihin sekä valintoihin osallistuu monipuolinen joukko suomalaisen kulttuurin asiantuntijoita yhteiskunnan eri aloilta kulttuurilaitosten taustahahmoista yritysmaailman ja yhteiskunnan vaikuttajiin.

Lisätietoja

Mikko Vanni, pääjärjestäjä, Kulttuurigaala, 0400 422751, mikko.vanni@kulttuurigaala.fi
Kimmo Levä, pääsihteeri, Suomen museoliitto, 040 166 2816, kimmo.leva@museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä