23.5.2011

Suurlähettiläs Heikki Talvitiestä Suomen museoliiton kunniajäsen

Suurlähettiläs Heikki Talvitie kutsuttiin Suomen museoliiton kunniajäseneksi Turussa pidetyssä liiton 88. vuosikokouksessa.

Heikki Talvitie toimi Suomen museoliiton puheenjohtajana täydet kuusi kautta vuosina 2003-2009. Hänen puheenjohtajakaudellaan käynnistettiin muun muassa Suomalais-venäläisten museopäivien järjestäminen.

Talvitie on intohimoinen historian harrastaja. Hän on ollut Historiain Ystäväin Liiton puheenjohtaja ja toimii Suomi-Venäjä-Seuran puheenjohtajana.

Talvitie on pitkän linja diplomaatti. Hän työskenteli lähes neljä vuosikymmentä ulkoasiainhallinnon palveluksessa, viimeksi Suomen Ruotsin-suurlähettiläänä. Eläkkeelle siirtymisensä jälkeen (v. 2003) hän on toiminut muun muassa EU:n erityisedustajana sekä ETYJ:in erityislähettiläänä Etelä-Kaukasiassa.

Muut Suomen museoliiton kunniajäsenet ovat professori Unto Salo ja kouluneuvos Matti Rossi.