23.4.2015

Vastauksia kysymyksiin Museokortti-myyntien laskutuksesta ja arvonlisäverosta

Mikä on Museokortin myynnin arvonlisävero?

Museokortti on verottajan antaman ohjauksen perusteella maksukortti. Maksukortin myynnin arvonlisävero on 0 %. Samoin Museokortti-myynnin provisio alv on 0 %. Kassaan Museokortti-myynti siis lyödään alv 0:na.

Milloin Museokorttiin liittyvät myynnit laskutetaan?

Suomen museoliiton ja Museokortti-museoiden sopimuksen mukaan Museokorttien myyntiin (proviisiot) ja Museokortilla tehtyihin käynteihin (pääsymaksut) liittyvä laskutus tehdään neljän kuukauden välein tammikuussa (edellisen vuoden syys-joulukuun myynti), toukokuussa (tammi-huhtikuun myynti) ja syyskuussa (touko-elokuun myynti).

Miten arvonlisävero vaikuttaa Suomen museoliiton ja museoiden väliseen laskutukseen?

Laskutuskuukausina (tammi-, touko- ja syyskuussa):

1. Suomen museoliitto tai sen omistama Museokorttia hallinnoiva yritys FMA Creations Oy laskuttaa museoilta myydyt Museokortit (myytyjen korttien määrä x 54 euroa). Museon myymien museokorttien määrä saadaan Museokortti-järjestelmästä. Suomen museoliiton laskun alv on 0 %.

2. Museot laskuttavat samalla rytmillä Suomen museoliitolta tai sen omistamalta yritykseltä Museokorttien myyntiprovisiot (2 euroa/myyty Museokortti) ja Museokortilla tehtyjen museovierailujen pääsymaksut. Määrät saadaan Museokortti-järjestelmästä. Kaikki museot laskuttavat myyntiprovisiot alv 0:na. Pääsymaksut jokainen museo laskuttaa oman alv-käytäntönsä mukaisesti. Osalla museoista pääsymaksut ovat arvonlisäverollisia ja osalla ei.

3. Museoille Museokortti-provisiot ja pääsymaksut kirjautuvat laskutuskuukauden tuloksi.

Mitä Suomen museoliiton ja museoiden välillä on sovittu Museokortti-käyntien hinnoista ja laskutuksesta?

1. Museot laskuttavat myynnin yhteydessä tehdystä ensimmäisestä Museokortti-käynnistä täyden aikuisen pääsymaksun hinnan. Laskutettavat pääsymaksut ovat arvonlisäverottomia tai arvonlisäverollisia (10 tai 24 %) museon oman alv-käytännön mukaisesti.

2. Muista Museokortilla tehdyistä käynneistä museo laskuttaa 60% aikuisen arvonlisäverottomasta pääsymaksun hinnasta. Yksittäisestä Museokortti-käynnistä arvonlisäveroton museo siis laskuttaa 0,6 x pääsymaksu ja arvonlisäverollinen museo 0,6 x pääsymaksun arvonlisäveroton hinta + alv (10 tai 24 %) museon oman alv-käytännön mukaan.

Jäikö epäselväksi? Lisätietoja laskutus- ja alv-asioista:

Kimmo Levä
etunimi.sukunimi@museoliitto.fi