24.11.2021

Vuoden museokaupunki palkitaan Kulttuurigaalassa

Suomen ensimmäinen Kulttuurigaala järjestetään 25.11.2021 Tampereella. Gaalaa voi seurata televisiosta YLE TV1 -kanavalla suorana lähetyksenä kello 21.05 alkaen.

Gaalan tavoitteena on nostaa kulttuurin arvoa ja arvostusta. Gaalassa on useita palkintokategorioita, joissa huomioidaan esimerkiksi kulttuurialan elämäntyö, kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja Vuoden kulttuuripersoona.

Museoalan osalta kiinnostavinta on Vuoden museokaupungin valinta. Finalisteina ovat Hämeenlinna, Mikkeli ja Turku. Voittajan päättää niin sanottu Suuri palkintoraati, johon on kutsuttu noin kaksisataa kulttuurin, yhteiskunnan ja talouselämän vaikuttajaa. Lisäksi Serlachius-museo Göstan Banksy. A Visual Protest -näyttely on ehdolla Vuoden kulttuuriteoksi.

Palkintolautakunnan perusteluissa mainitaan, että Hämeenlinnassa useat eri tavoilla organisoidut museot toimivat sujuvasti yhdessä. Mikkelissä puolestaan on otettu tieteen keinot käyttöön ja sotaisat muistot valjastettu rauhan vaalimiseen. Turku on museoalan edelläkävijä erityisesti digitaalisen näyttelytoiminnan kehittämisessä.

Kulttuurigaala lähetetään suorana Tampereen Mediapoliksesta YLE1-kanavalla 25.11.2021 kello 21-22.35. Kulttuurigaalan järjestäjien mukaan luvassa on upeita esiintyjiä laajasti kulttuurin eri aloilta. Gaalassa yhdistellään eri taiteen ja kulttuurin aloja. Myös palkitsemisissa on tarkoitus yhdistellä eri taiteen lajeja, esimerkiksi tanssia, musiikkia ja kuvataidetta.

Suomen museoliitto on yksi Kulttuurigaalan yhteistyökumppaneista. Myös Museokortti on mukana tilaisuudessa.