13.10.2025
Asiakaspolku ja asiakaskokemuksen kehittäminen museossa 27.11.2025
Tämä koulutus tarjoaa katsauksen museon asiakaspolun elementteihin ja asiakaspolun kosketuspisteiden rooliin erinomaisessa asiakaskokemuksessa. Koulutuksessa kuulet, mitä tarkoittaa asiakaspolku ja miten se eroaa yksittäisestä käyntikokemuksesta.

Kuva: Yunus Tug, Unplash.
Aika
27.11.2025 klo 9–12
Koulutuksen muoto
Webinaari
Mitä koulutus käsittelee?
Tämä koulutus tarjoaa katsauksen museon asiakaspolun elementteihin ja asiakaspolun kosketuspisteiden rooliin erinomaisessa asiakaskokemuksessa. Koulutuksessa kuulet, mitä tarkoittaa asiakaspolku ja miten se eroaa yksittäisestä käyntikokemuksesta. Entä mitä ovat kosketuspisteet, miten niitä voidaan kehittää ja mikä on henkilökunnan rooli asiakaskokemuksen luomisessa? Miten voimme tarjota museokävijöille kokemuksen, joka jättää positiivisen muistijäljen ja saa hänet sekä palaamaan museoon että suosittelemaan kokemustaan muille?
Miksi koulutus järjestetään?
Yleisön odotukset museokäyntejä kohtaan ovat murroksessa. Museoiden kävijät odottavat käynneiltään entistä kokonaisvaltaisempaa, sujuvampaa ja merkityksellisempää kokemusta. Museot myös kilpailevat ihmisten vapaa-ajasta ja huomiosta muiden toimijoiden kanssa, joten asiakaskokemusten merkitys kasvaa. Museot ovat lähtökohtaisesti erittäin pidettyjä käyntikohteita hyvien sisältöjensä vuoksi. Hyvä asiakaskokemus täydentää elämyksen ja luo sekä kävijälle että museolle lisäarvoa.
Mitä hyötyä osallistujalle on koulutuksesta?
- Saat selkeän käsityksen, mitä asiakaspolku tarkoittaa museokontekstissa ja miten sen avulla voi kehittää toimintaa.
- Opit tunnistamaan kävijän tärkeimmät kohtaamispisteet ja muotoilemaan niistä sujuvampia ja mielekkäämpiä.
- Löydät konkreettisia keinoja parantaa asiakaskokemusta – sekä näyttelyissä että palveluissa.
- Ymmärrät, miten hyvällä asiakaskokemuksella voi vaikuttaa museon kävijämääriin ja asiakastyytyväisyyteen.
Kouluttajina koulutuksessa toimivat Senior Strategist Nuppu Gävert ja Senior Designer Kaisa Tanner Pentagon Designista.
Museoesimerkkeinä kuullaan kokemuksia Sinebrychoffin taidemuseosta, jossa asiakaspolkua kehitetään vanhan museorakennuksen ehdoilla. Tampereen taidemuseosta kuulemme onnistuneen asiakaskokemuksen oivalluksia.
Webinaaria ei tallenneta. Aineistot jaetaan osallistujille jälkikäteen pdf-muodossa.
Viimeinen ilmoittautumispäivä on 24.11.2025.