Museoliitto

Museopäivät 2024 ohjelma: Torstai 23.5.2024

Jyväskylän yliopiston päärakennus, Seminaarinkatu 15, Jyväskylä
Sali C1

8.30–9.00 Aamukahvi ja -tee, päärakennuksen aula,  ilmoittautuminen Museopäiville avoinna

9.00–10.30 Tutkimus ja tekoäly

Näkökulmia eettisesti kestävään tekoälyn hyödyntämiseen museotyössä
Sanni Pöntinen

Suomen Lajitietokeskuksen palvelut ja esimerkkejä tekoälyn käytöstä lajihavainnoinnin tukena: etikettitietojen koneluvusta lintujen äänitunnistukseen, yksikönjohtaja Matti Sahla, Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS, Biodiversiteetti-informatiikan yksikkö

Tekoäly ja sen mahdollisuudet arkistoaineiston käsittelyssä, tutkijat Ida Toivanen ja Venla Poso, Jyväskylän yliopisto

10.30–11.00 Tauko

11.00–12.00 Uutta tutkimuksen kentällä

Millä tavoin affektiivinen museotoiminta voi olla vaikuttavaa? Yliopistotutkija Virpi Kaukio, Museo toisinjulkaisemisen foorumina -projekti (Koneen säätiö), Itä-Suomen yliopisto

Museot tutkijan kumppaneina: tiedonkeruusta vaikuttavuuteen – esimerkkejä BioColour ja TRACTion hankkeista, professori Riikka Räisänen, Helsingin yliopisto

Museo tutkimusverkostoissa, tutkimuspäällikkö Kulttuuriperintö ja tutkimus -vastuualueella, FM Reetta Karhunkorva, Suomen Metsämuseo Lusto

12.00–13.15 Lounas, Ravintola Lozzi ja Ravintola Ilokivi

13.15–14.30 Tutkiva museo: Call for papers -rinnakkaissessiot

Tutustu puhujiin ja aiheisiin täällä. Valitse mihin sessioon haluat osallistua.

14.30–15.00
Iltapäiväkahvi ja -tee, päärakennuksen aula

15.00–16.30 Tutkiva museo: Call for papers -rinnakkaissessiot

Tutustu puhujiin ja aiheisiin täällä. Valitse mihin sessioon haluat osallistua.

15.00–16.30 Jyväskylän yliopiston museologian opiskelijoiden järjestämä paneelikeskustelu (Sali C5): Museologian opintojen asema työelämässä – näkökulmia eri sukupolvien museo-osaajilta

Keskustelijoina Arja Turunen, Miamari Tuominen, Selma Green (Tampereen taidemuseon ja muumimuseon johtaja) sekä Anni Antila (kehittämispäällikkö Mobilia-museossa).

15.00-15.30 Suomen museoliiton, Jyväskylän yliopiston museologian oppiaineen ja Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitto MAL:n toteuttaman osaamiskyselyn tuloksia (Sali C1)

15.30-16.00 Museokortin asiakasdatan uudet mahdollisuudet (Sali C1)

Museokortti-järjestelmä kerryttää museoilla arvokasta asiakasdataa. 2024 käynnistyy kehitysprojekti, jonka tavoitteena on yhteistyössä museoiden kanssa kehittää museoille yhä hyödyllisempää tietoa tarjoavat työkalut. Pekka Impiö (toimitusjohtaja) ja Aino-Marja Miettinen (liiketoimintapäällikkö) esittelevät mistä projektissa on kyse.

16.00-16.30 ICOM uuden museomääritelmän jälkeen (Sali C1)
Uula Neitola, ICOM Suomen komitea ry

16.30 Ohjelma päättyy

17.00–18.30 Etkoja

Etkot ovat Museoliiton yhteistyökumppaneiden järjestämiä vapaamuotoisia ja rentoja kokoontumisia Museogaalan ”etkoilun” merkeissä.

Millaista osaamisen kehittämistä museoalalla kaivataan? Haluatko viilata hankekynsiäsi terävämmiksi?

Onko sinulla museoalan toimijana ideoita, joista voisi lähteä rakentamaan alaa hyödyttäviä kehittämishankkeita? Onko tarvetta kehittää alan osaamista tai luoda uudenlaisia toimintatapoja, jotka vahvistavat työllisyyttä alalla?
Vai haluaisitko saada käyttöösi työkaluja, jotka auttavat sinua eteenpäin hankemuotoilussa? Tule mukaan vapaamuotoisille etkoille Taiken Luova verkko -tiimin, Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliiton ja Museoliiton kanssa!

Aika: 17.30-18.30
Paikka: Trattoria Aukio (Sokos Hotel Paviljongin ravintola, osoite Lutakonaukio 10, Jyväskylä)
Paikan päälle mahtuu yhteensä 20 osallistujaa.
MAL ry tarjoaa lasillisen/juoman.

ICOM Suomen ja TAKO-verkoston yhteiset etkot Jalossa

ICOM Suomi ja TAKO-verkosto järjestävät Museopäivillä yhteiset etkot Jalossa (Jalo Kitchen & Lounge, Original Sokos Hotel Alexandran yhteydessä) ennen gaalaa, 23.5.2024 klo 17.30 – 18.30.
Ohjelmassa on vapaata seurustelua ja keskustelua ajankohtaisista asioista. ICOMin näkökulmasta mm. Blue Shield on ajankohtainen ja TAKO-verkosto on järjestäytymässä yhdistyksesi.

Aika: 17.30-18.30
Paikka: Jalo Kitchen & Lounge Original Sokos Hotel Alexandran yhteydessä (Asemakatu 2, Jyväskylä)

19.00–22.00 Museogaala

Ravintola 3, Paviljonki, Lutakonaukio 12, Jyväskylä

Museogaalassa jaetaan vuosittaiset museopalkinnot ja nautitaan yhdessä juhlatunnelmasta. Pukukoodi: tumma puku.

22.00-23.30 Museopäivien jatkot

Museopäivien ohjelma täydentyy ja muutokset ovat mahdollisia.

Voisit olla myös kiinnostunut näistä