Museoliitto

29.2.2024

Museopäivät 2024 ohjelma: Torstai 23.5.2024

Jyväskylän yliopiston päärakennus, Seminaarinkatu 15, Jyväskylä

8.30–9.00 Aamukahvi ja -tee, päärakennuksen aula,  ilmoittautuminen Museopäiville avoinna

9.00–10.30 Tutkimus ja tekoäly

Näkökulmia eettisesti kestävään tekoälyn hyödyntämiseen museotyössä
Sanni Pöntinen

Suomen Lajitietokeskuksen palvelut ja esimerkkejä tekoälyn käytöstä lajihavainnoinnin tukena: etikettitietojen koneluvusta lintujen äänitunnistukseen, yksikönjohtaja Matti Sahla, Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS, Biodiversiteetti-informatiikan yksikkö

Tekoäly ja sen mahdollisuudet arkistoaineiston käsittelyssä, tutkijat Ida Toivanen ja Venla Poso, Jyväskylän yliopisto

10.30–11.00 Tauko

11.00–12.00 Uutta tutkimuksen kentällä

Millä tavoin affektiivinen museotoiminta voi olla vaikuttavaa? Yliopistotutkija Virpi Kaukio, Museo toisinjulkaisemisen foorumina -projekti (Koneen säätiö), Itä-Suomen yliopisto

Museot tutkijan kumppaneina: tiedonkeruusta vaikuttavuuteen – esimerkkejä BioColour ja TRACTion hankkeista, professori Riikka Räisänen, Helsingin yliopisto

Museo tutkimusverkostoissa, tutkimuspäällikkö Kulttuuriperintö ja tutkimus -vastuualueella, FM Reetta Karhunkorva, Suomen Metsämuseo Lusto

12.00–13.15 Lounas, Ravintola Lozzi ja Ravintola Ilokivi

13.15–14.30 Tutkiva museo: Call for papers -rinnakkaissessiot

14.30–15.00 Iltapäiväkahvi ja -tee, päärakennuksen aula

15.00–16.30 Tutkiva museo: Call for papers -rinnakkaissessiot

15.00–16.30 Jyväskylän yliopiston museologian opiskelijoiden järjestämä paneelikeskustelu: Museologian opintojen asema työelämässä – näkökulmia eri sukupolvien museo-osaajilta

Keskustelijoina Arja Turunen, Miamari Tuominen (Museologian entinen oppiainevastaava), Selma Green (Tampereen taidemuseon ja muumimuseon johtaja) sekä Anni Antila (kehittämispäällikkö Mobilia-museossa).

15.00-15.30 Suomen museoliiton, Jyväskylän yliopiston museologian oppiaineen ja Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitto MAL:n toteuttaman osaamiskyselyn tuloksia

15.30-16.00 Museokortin asiakasdatan uudet mahdollisuudet

Museokortti-järjestelmä kerryttää museoilla arvokasta asiakasdataa. 2024 käynnistyy kehitysprojekti, jonka tavoitteena on yhteistyössä museoiden kanssa kehittää museoille yhä hyödyllisempää tietoa tarjoavat työkalut. Pekka Impiö (toimitusjohtaja) ja Aino-Marja Miettinen (liiketoimintapäällikkö) esittelevät mistä projektissa on kyse.

16.00-16.30 ICOM uuden museomääritelmän jälkeen
Uula Neitola, ICOM Suomen komitea ry

16.30 Ohjelma päättyy

17.00–18.30 Etkoja

Etkot ovat Museoliiton yhteistyökumppaneiden järjestämiä vapaamuotoisia ja rentoja kokoontumisia Museogaalan ”etkoilun” merkeissä. Etkojen järjestäjät, ajat ja paikat julkaistaan myöhemmin.

19.00–22.00 Museogaala

Ravintola 3, Paviljonki, Lutakonaukio 12, Jyväskylä

Museogaalassa jaetaan vuosittaiset museopalkinnot ja nautitaan yhdessä juhlatunnelmasta. Pukukoodi: tumma puku.

Museopäivien ohjelma täydentyy ja muutokset ovat mahdollisia. Ilmoittautuminen avataan maaliskuussa.

Voisit olla myös kiinnostunut näistä