7.6.2019

MuseoPro-verkkojulkaisu avataan joulukuussa

Museoliitto aloittaa uuden museoammattilaisille suunnatun verkkojulkaisun MuseoPron. Valmistelu on käynnissä parhaillaan ja julkaisu avataan Museoliiton Tietopäivässä 12.12.2019.

MuseoPro on Suomen kaikkien museoissa työskentelevien äänenkannattaja, joka tarjoaa tuoreita näkökulmia museokenttään, museotyöhön, alan kansainväliseen toimintaan ja museoiden edunvalvontaan. Vuonna 2019 perustettava julkaisu tarjoaa lukijalle sekä laajoja juttukokonaisuuksia että lyhyempiä museouutisia. Julkaisu tulee olemaan vapaasti luettavissa verkossa. Julkaisun toiminnallisuuksia kehitetään edelleen vuoden 2020 aikana. Sen jälkeen sisältöä päivitetään säännöllisesti.

MuseoPro-verkkojulkaisua toimittaa Suomen museoliitto yhteistyössä ICOM – Suomen komitean, Kansallisgallerian, Museoalan ammattiliiton, Museokortin ja Museoviraston kanssa. Julkaisun käynnistämiseen on saatu avustusta opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

MuseoPro julkaistaan ensimmäistä kertaa Museoliiton Tietopäivässä 12.12.2019. Jatkossa julkaisulla on teemajaksoja, jolloin tekstit käsittelevät syvemmin tiettyä museoille ajankohtaista teemaa. Läpileikkaava näkökulma tulee olemaan museoprofession kehittäminen ja tulevaisuuden museoammattilaisuus.

Lehden toimituksesta Museoliitossa vastaa viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori. Lehden asiantuntijaryhmään kuuluu edustajat kaikista yhteistyökumppaneista.

Tavoitteena on, että kirjoittajakunta kattaa laajasti museoalan ammattilaiset. Kuka tahansa museoalan edustaja tai museoista kiinnostunut voi tarjota tekstiään julkaistavaksi. Tarvittaessa juttuja tilataan myös ammattitoimittajilta. Aineiston toimittamisesta ja julkaisemisesta vastaa MuseoPron toimitus Museoliitossa.

Toimitustyön tueksi perustetaan lukijapaneeli, jolta toivotaan juttuvinkkejä, kommentteja, palautetta ja keskustelua julkaisun sisällöistä. Paneeliin ovat lämpimästi tervetulleita kaikki verkkojulkaisun suunnittelusta ja kehittämisestä kiinnostuneet. Paneelin jäsenyys ei sido osallistujia itse tuottamaan aineistoa.

Kaikenlaiset ajatukset, kommentit ja toiveet MuseoPron osalta ovat erittäin tervetulleita. Museoliiton tavoitteena on luoda julkaisu, jossa saadaan esiin koko museokentän ääni ja toiveet.

Viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori
Suomen museoliitto