27.11.2018

Hae Vuoden museo – ja Vuoden museoviestintäteko 2019 -palkintoja

Suomen museoliitto ja ICOM Suomen komitea kutsuvat museot hakemaan arvostettuja ja paljon näkyvyyttä tuovia Vuoden museo – sekä Vuoden museoviestintäteko -palkintoja 31.12.2018 mennessä.

Kuudetta kertaa jaettava Vuoden museo -tunnustuspalkinto myönnetään museolle, joka on edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Palkinto voi olla myös tunnustus kokoelmiin, näyttelyihin tai museopedagogiaan liittyvistä saavutuksista tai muusta innovatiivisesta toiminnasta.

– Kannustamme museoita hakemaan palkintoa. Jo ehdokkuus syventää museon yleisösuhdetta ja nostaa museon keskusteluun, sanoo palkintoraadin puheenjohtaja Maija Ekosaari.

Vuoden museo 2018 -tittelin sai EMMA – Espoon modernin taiteen museo. Edelliset palkinnot ovat voittaneet Helsingin kaupunginmuseo, Ahvenanmaan merenkulkumuseo, Serlachius-museo Gösta ja Forssan museo.

– Vuoden museo -palkintoa pidetään EMMAssa todella tärkeänä: viime vuosina olemme tehneet isoja uudistuksia sekä kehittäneet EMMAn sisältöjä ja brändiä yhdessä, joten jokainen emmalainen kokee vahvaa omistajuutta tunnustuksesta, kertoo EMMAn museonjohtaja Pilvi Kalhama.

– Koska olemme onnellisia ja ylpeitä saamastamme arvostuksesta, on Vuoden museo -palkinto näkyvästi esillä WeeGeen aulatiloissa. Nostamme tunnustusta esille kaikissa tiedotteissamme, uutiskirjeissämme, somessa ja markkinointiviestinnässä. Lisäksi saimme juuri käyttöömme upouudet Vuoden museo -t-paidat koko henkilökunnalle ja hallitukselle, hän jatkaa.

Vuoden museoviestintäteko

Vuonna 2019 on vuorossa Vuoden viestintäteko -palkinnon jakaminen onnistuneelle ja positiivisesti erottuvalle viestintäteolle. Viestintäteko voi olla yksittäinen tapahtuma tai jatkuva viestintätoimintaVuoden viestintäteolla voidaan huomioida myös museoalan ulkopuolinen taho.

Vuonna 2017 palkinnon voitti Rakkauden tiloja – neljän uusmaalaisen museon yhteinen näyttely- ja tapahtumakokonaisuus. Julkaisut eivät ole mukana viestintäpalkinnon arvioinnissa.

Kiertopalkinto Esko

Vuoden museo -voittaja saa Pekka Kauhasen suunnitteleman Esko-kiertopalkintopatsaan. Kaikki voittajat saavat lisäksi kunniakirjat ja muuta markkinointimateriaalia. Kilpailuiden finalisteista tehdään esittelyt kevään Museo-lehteen ja esittelyvideo sosiaaliseen mediaan ja museopalkintogaalaan. Voittajista tehdään laajemmat jutut syksyn Museo-lehteen.

Hakuaika 31.12. asti

Vuoden museo – ja Vuoden museoviestintäteko -palkintoja tulee hakea 31.12.2018 mennessä. Tarkemmat hakuohjeet löytyvät museopalkintojen hakuilmoituksesta. Kannattaa katsoa myös tarkemmat kriteerit

Palkinnot jaetaan Valtakunnallisten museopäivien museopalkintogaalassa Tampereella 17. toukokuuta 2019.

Lisätiedot

Maija Ekosaari, ICOM Suomen komitea, palkintolautakunnan puheenjohtaja, p. 040 7612768, ekosaari@iki.fi
Eeva-Liisa Taivassalo, Suomen museoliitto, palkintolautakunnan sihteeri, p. 0444 300 703, eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi

Nu sökes kandidater för Årets museum 2019

Finlands museiförbund och ICOMs Finska kommitté inbjuder museerna att ansöka om titeln Årets museum som är högt uppskattad och ger stor synlighet. Dessutom kan man ansöka om titeln Årets kommunikationsgärning. Priserna delas ut under de Riksomfattande museidagarnas museiprisgala i Tammerfors den 17. maj 2019.

Årets museum -priset beviljas åt ett museum som på ett betydande sätt har främjat museibranschens samhälleliga synlighet och inflytande.

– Priset kan också vara ett erkännande för de prestationer som hänför sig till samlingarna, utställningarna eller museipedagogiken, eller för den övriga innovativa verksamheten, säger Maija Ekosaari, viceordförande för prisnämndsordförande.

– Vi uppmuntrar museerna att ansöka om priset. Redan en kandidatnominering fördjupar museets publikförhållande och tar det med i diskussionen.

Titeln Årets museum 2018 fick EMMA – Esbo Moderna Konstmuseum. De tidigare priserna har gått till Helsingfors stadsmuseum, Ålands sjöfartsmuseum, Serlachius -museet Gösta och Forssa museum.

Priset Årets kommunikationsgärning inom museibranschen delas ut för en lyckad, positivt synlig kommunikationsgärning. Med priset för årets kommunikationsgärning kan man också belöna en aktör utanför museibranschen.

Priserna bör man ansöka om före den 31.12.2018. Närmare ansökningsanvisningar.

Tilläggsuppgifter

Maija Ekosaari, ICOMs Finska kommitté, tel. 040 7612768, ekosaari@iki.fi

Eeva-Liisa Taivassalo, Finlands museiförbund, p. 0444 300 703, eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi