3.5.2013

Joka toinen ruotsalainen käy museoissa

Ruotsin museoliiton teettämän tutkimuksen mukaan yli puolet (54 %) 18-65 -vuotiaista ruotsalaisista on vieraillut museossa viimeisen vuoden sisällä.

Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluna, jossa museovierailujen määrää kysyttiin 1000 satunnaisotannalla valitulta vastaajalta marraskuussa 2012. Tutkimuksen mukaan naiset vierailevat museoissa hiukan miehiä useammin, samoin ulkomailla syntyneet ovat hiukan aktiivisempia museokävijöitä kuin Ruotsissa syntyneet.

Ruotsin museoliiton pääsihteerin Mats Perssonin mukaan tutkimustulos vahvistaa sen, että museoista pidetään kiinnostavina oppimisen paikkoina. Perssonin mukaan on selvää, että yhä useammat ruotsalaiset arvostavat museoita ja vierailevat niissä mielellään.

Ruotsin museoliitolle museoiden kävijämäärät ovat tärkeä teema, sillä 18 miljoona museovierasta ovat merkittävä ryhmä ruotsalaiselle matkailualalle.

Lue lisää: http://www.sverigesmuseer.se/nyheter/2013/05/testar-bild-och-rubrik/