20.4.2020
Kansainvälisen digitaalisen museoviikon teemoihin tullut muutoksia
Kansainvälinen digitaalinen museoviikko järjestetään 11.-17.5.2020. Se kutsuu kulttuuri-instituutioita ympäri maailman osallistumaan virtuaaliseen tempaukseen, jossa tarkastellaan seitsemän päivän aikana seitsemää eri teemaa seitsemän hashtagin avulla. Digitaalisen museoviikon teemoihin on tullut muutoksia vallitsevan koronatilanteen tähden.
Kansainvälistä, digitaalisille alustoille keskittyvää museoviikkoa vietetään 11.-17.5.2020. Digitaalisen museoviikon tarkoituksena on innostaa museoita ympäri maailmaa lähtemään mukaan seitsemän päivää kestävään ja seitsemän eri teeman ympärille keskittyvään eri sosiaalisen median alustoilla tapahtuvaan virtuaaliseen festivaaliin.
Tarkoituksena on nostaa esiin museosisältöjä ja osallistaa yleisöjä sosiaalisen median alustoilla niin kansainvälisten kuin paikallisten yleisöjen keskuudessa.
Tänä vuonna museoviikon teemana on yhteishenki, #togetherness, mutta jokaiselle viikon päivälle on myös oma teemansa ja hashtaginsa.
Maanantain hashtag on #HeroesMW, sankarit. Viikon ensimmäinen päivä omistetaan kaikille niille urheille yksilöille, jotka taistelevat COVID-19 virusta vastaan. Ensimmäinen päivä on hyvä tilaisuus tarkastella sankaruutta taiteessa ja kulttuurissa.
Tiistain teema on #CultureInQuarantineMW. Kutsu yleisösi luomaan uudelleen tunnettuja taideteoksia Museokortin #karanteenitaidetta tapaan!
Keskiviikon teema on #togetherMW, yhdessä. Teema on kunnianosoitus kollektiivisuudelle ja yhteisille ponnisteluille, joita tarvitaan globaalien haasteiden selättämiseksi.
Torstain teemana toimii #MuseumMomentsMW, museohetket. Rohkaise yleisöjäsi jakamaan parhaimmat museomuistot kuvin ja sanoin. Tämä on myös hyvä päivä jakaa muistoja oman instituutiosi historian suurista päivistä.
Perjantain teema on ilmasto, #climateMW. Ilmastokriisistä voi nostaa monia näkökulmia, jotka koskevat meitä kaikkia.
Lauantain teema on teknologia, #TechnologyMW. Teknologian avulla ihmiset voivat olla yhteydessä toisiinsa tänä poikkeusaikana. Kerro millaista teknologiaa museosi hyödyntää yhteydenpidossa yleisöihinsä. Tarjoaako museonne esimerkiksi virtuaalikierroksia? Tässä välissä voi myös esitellä museon verkkokaupan.
Viikon viimeisenä päivänä, sunnuntaina, hashtag on #dreams, unelmat. Päivän aikana yleisöt voi kutsua unelmoimaan paremmasta maailmasta.
Lue kansainvälisestä digitaalisesta museoviikosta lisää täällä: https://museum-week.org
Kansainvälistä digitaalista museoviikkoa on vietetty vuodesta 2014. Kyseessä on ensimmäinen virtuaalinen, globaali tapahtuma, joka järjestetään yhtä aikaa niin Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Weibossa, WeChatissa jaVKontaktessa. Mukana on ollut vuosittain yli 60 000