2.5.2023

Meidän aikanamme -podcastissa museot kertovat vastauksensa aikamme suuriin kysymyksiin

Meidän aikanamme -podcast on Museoliiton 100-vuotisjuhlavuoden podcast, jossa museot ja yhteiskunnalliset keskustelijat vastaavat aikamme suuriin kysymyksiin.

Museot ovat tärkeä osa yhteiskuntaa, sillä ne osaavat kertoa, kuinka olemme tulleet tähän päivään. Museot kertovat menneestä, jotta osaisimme tulkita nykyisyyttä ja ennakoida tulevaa. Ne antavat näkökulmia vaikeisiin ja laajoihin kysymyksiin, kuten sotaan ja rauhaan sekä ilmastokriisiin ja luontokatoon. Parhaimmillaan käynti museossa voi lisätä hyvinvointia ja kanavoida toimimaan paremman huomisen puolesta. Meidän aikanamme -podcastissa äänessä ovat Museoliiton Miisa Pulkkinen ja kiinnostavat vieraat museoista sekä ympäri yhteiskuntaa.

Meidän aikanamme -podcastia voi kuunnella useissa suosituissa palveluissa, kuten Spotifyssa ja Applen Podcasteissa.

Jakso 1: Museo on henkinen kuntosali

Ensimmäisen Meidän aikanamme -jakson aiheena on hyvinvointi. Museokäynti tutkitusti parantaa hyvinvointia, mutta mikä on tämän kokemuksen arvo? Aiheesta keskustelevat Heurekan toimitusjohtaja Mikko Myllykoski ja Museoliiton hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri. Podcastia juontaa Museoliiton Miisa Pulkkinen.
Kuuntele jakso Spotifyssa.

Jakso 2: Sota ja rauha museossa

Venäjän hyökkäys Ukrainaan mullisti maailmaa helmikuussa 2022. Eurooppa on varpaillaan ja Suomesta on tullut Naton täysjäsen. Kuinka menneiden sotien tarkastelu voi auttaa meitä ymmärtämään maailmantilannetta, ja onko museossa peräti avain rauhaan? Aiheesta keskustelemassa on Sodan ja rauhan keskus Muistin toimitusjohtaja Olli-Pekka Leskinen. Jaksossa kuullaan myös, kuinka Ukrainan sota näkyy Parolan panssarimuseossa.
Kuuuntele jakso Spotifyssa.

Jakso 3: Museossa on tulevaisuus

Historian tunteminen on valmistautumista tulevaisuuksiin – ja mikäpä olisi parempi paikka tulevaisuustoimijuuden vahvistamiseen kuin museo. Tulevaisuustyö on monin tavoin museoiden arkea. Näyttelyt auttavat ymmärtämään, miltä eri tulevaisuudet näyttävät ja tuntuvat. Mutta ovatko museot peräti aktivisteja, joka muuttaa tulevaisuuksien suuntaa?

Tulevaisuuksista keskustelevat turkulaisen Historian ja tulevaisuuden museon hankepäällikkö Joanna Kurth ja Sitran tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufva.
Kuuntele jakso Spotifyssa.

Jakso 4: Mennäänkö metsään – ekososiaalinen sivistystyö museoissa

Kuinka museot auttavat ymmärtämään planeetan rajoja ja rakentamaan kestävämpää tulevaisuutta? Jaksossa vierailevat Suomen Metsämuseo Luston kehittämisjohtaja ja Jyväskylän yliopiston museologian työelämäprofessori Leena Paaskoski ja Sitran johtava asiantuntija, metsänhoitaja ja ympäristöekonomian tohtori Eeva Hellström. Jaksossa pohditaan, kuinka valtava kestävyyskriisin synnyttämä mielenkumous onkaan meneillään, ja kuinka ekososiaalinen sivistys auttaa meitä ajattelemaan toisin.
Kuuntele jakso Spotifyssa

Jakso 5: Nykyaikaa tallentamassa

Nykyaikaa tallentamassa -jakson vieraat TAKOn puheenjohtaja Kirsi Ojala ja Museo Leikin museonjohtaja Johanna Rassi avaavat, millainen merkitys nykydokumentoinnilla on nyt ja tulevaisuudessa. Mitä se on ja mitä tallentuu museokokoelmiin ajasta, jota elämme.
Kuuntele jakso Spotifyssa