Museoliitto

18.5.2018

Museo-lehti 2/2018: Kulttuuriperintö tekee meistä ihmisiä

Vuoden toinen Museo-lehti ilmestyi tänään. Lehti sukeltaa museotyön ytimeen, kulttuuriperintöön, sen merkityksiin, vaalimiseen sekä näkymiseen niin arjessa kuin museoissakin.

Teemanumero lähtee liikkeelle kulttuuriperinnön eurooppalaisesta teemavuodesta presidentti Tarja Halosen haastattelulla. Laajassa artikkelissa syvennytään Tuusulanjärven taiteilijayhteisöön sekä kotimuseona vasta aloittaneen Eero Järnefeltin Suvirantaan.

Rakennetun kulttuuriperinnön parissa työskentelystä kertoo Museoviraston intendentti Marja-Leena Ikkala. Taidemaailmalle elämänsä omistanut taidemesenaatti Maire Gullichenin elämää avataan Porin taidemuseon kautta.

Lehdessä tutustutaan Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan vanhimpiin kasviyksilöihin, Satakunnan museon uuteen perusnäyttelyyn kulttuuriperinnön professori Anna Sivulan näyttelyarviossa sekä Verlan tehdasmuseon tarinoihin museo-oppaan kautta.

Järvenpään taidemuseota tutkitaan vauvan kanssa ja käydään värikylvyssä. Ystävyyslataamo kertoo museoiden kanta-asiakkaiden työstä museon hyväksi sekä ystäväyhdistysten uudesta hankkeesta. Kansainvälinen kulma tulee Beninistä Villa Karosta. Museokävijöiden mielipiteitä kuullaan gallupissa ja Museopalkintogaalan lähestyessä tutustutaan tarkemmin Vuoden museojulkaisu -finalistiteoksiin.

Kesätarjous

Tilaa Museo-lehti edulliseen kesätarjoushintaan 29e/vuoden kestotilaus. Lehti on myös erinomainen lahjaidea niin valmistuvalle kuin pyöreitä vuosia viettävällekin. Lehden ehtii tilata lahjaksi vaikka viimeminuutillakin!

Anna palautetta

Mitä mieltä olet lehdestä? Mikä oli paras juttu? Anna palautetta lehdestä löytyvällä lomakkeella tai sähköpostilla info@museolehti.fi. Kaikkien 31.8.2018 mennessä palautetta antaneiden kesken arvotaan Verlan tehdasmuseon lahjoittamat kangaskassi ja kukkaro.

Lehden esittelyvideo

Kurkkaa miltä näyttää lehden esittelyvideo Youtubesta.

Antoisia lukuhetkiä toivottaen,

Museo-lehden toimituspäällikkö Nelli Korpi
nelli.korpi@museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä