18.9.2009

Museo-lehti 3/2009 ilmestynyt

Museo-lehti 3/2009 on ilmestynyt. Syksyn Museo-lehden teemana on Vihreämpi museo. Numerossa keskitytään kestävään kehitykseen. Pääjutussa Merja Herranen pohtii, onko museoista ’vihrekaulustyöpaikoiksi’. Museoissa on paljolti noudatettu, tosin tiedostamatta, kestävän kehityksen periaatteita; ei ole ollut mahdollisuuksia satsasta ihanteellisiin varastoihin, näyttelytiloihin tai -kalusteisiin.

Toisaalta museot sinänsä empaattisina kulttuurilaitoksina ovat varsinaisia energiasyöppöjä. Kulttuuriperinnön säilyttämisestä tuleville sukupolville maksetaan kova hinta. Minkäänlaisia ympäristöselvityksiä museotoimen vaikutuksista ei kuitenkaan ole tehty. Kulutustiedotkin hautautuvat usein kaupunkien sisäisiin vuokriin. Olisiko energiatehokkuudessa ja ympäristötietoisuudessa parantamisen varaa?

Tutustu lehden sisältöön tarkemmin tästä