27.11.2012

Museo-lehti 4/2012: Mitä tarkoitetaan kotimuseoilla?

Museo-lehti 4/2012 paneutuu kotimuseoihin liittyviin kysymyksiin. Kotimuseot herättävät muistoja ja tyydyttävät museokävijän nostalgiannälkää. Jere Jäppinen pohtii kolumnissaan, kuinka aidon kuvan kotimuseot kuitenkaan tarjoavat. Missä ovat likaiset vaatteet ja resuiset tapetit?

Kotimuseon esineet eivät myöskään aina ole aitoja entiselle asukkaalle kuuluneita vaan yleisesti aikakaudelle tyypillistä. Huomaako kävijä eron? Selma Greenin artikkelissa todetaan myös, että kotimuseo saattaa nostaa kohteensa jalustalle, jota ei hevillä horjuteta. Näkökulmaa ei muuteta helposti ja esimerkiksi naiset suurmiesten takana sivuutetaan usein, vaikka kyse on nimenomaan kodista, jossa naisen rooli on ollut merkittävä.

Museo-lehdessä tutustutaan viiteen taitelijakotiin: Halosenniemeen, Ainolaan, Visavuoreen, Runebergin kotiin ja Särestöniemeen. Suurmiesten kotimuseoita edustaa Mannerheim-museo, joka esittelee isäntänsä yksityistä ja julkista puolta.

Lehdessä luodaan katsaus Vantaan kaupunginmuseon projektiin, jossa on kartoitettu bänditilojen merkitystä nuorisolle. Näyttelyarvion kohteena on Hotelli- ja ravintolamuseon uusi perusnäyttely Palveluksessanne!. Lisäksi mukana ovat perinteiset museokuviot, Museoasiakas Roos ja Museomestari Myyrynen sekä Museoiden talvinäyttelyt -ilmoitusliite.

Tutustu tarkemmin lehden sisältöön ja jakelupisteisiin täällä.