10.12.2008

Museofriikki elää pidempään!

Suomen museoliitto viettää 85-vuotisjuhlavuottaan. Museoliitto perustettiin vuonna 1923 suomalaisten museoiden yhteistyöelimeksi ja keskusjärjestöksi. Liiton avulla haluttiin tehostaa yhteydenpitoa museoiden kesken, järjestää museoalan koulutusta ja vaikuttaa museoiden rahoituksen parantamiseen. Nämä tehtävät ovat edelleen Museoliiton toiminnan ydin.

Museoliiton vuoden 2008 teemana on ollut Museo tekee meille hyvää! Kulttuuriharrastukset vaikuttavat tutkitusti myönteisesti ihmisen terveydentilaan. Kulttuurin harrastaminen vahvistaa immuunijärjestelmää ja parantaa stressinsietokykyä sekä alentaa verenpainetta. Suotuisimmat terveysvaikutukset saadaan vierailemalla säännöllisesti museossa!

Suomen museoliiton juhlavuosi huipentuu Kansallismuseossa torstaina 11. joulukuuta järjestettävään 85-vuotisjuhlaseminaariin, jossa jatketaan keskustelua museoista hyvinvoinnin lähteenä. Seminaarissa dosentti, lääkäri ja kirjailija Markku T. Hyyppä, ylijohtaja Päivi Sillanaukee (sosiaali- ja terveysministeriö), museolehtori Leena Hannula (Sinebrychoffin taidemuseo) ja kirjailija, viestintäalan yrittäjä Jaakko Tapaninen kertovat, miksi museoilla on meihin tervehdyttävä vaikutus.

Lisätietoja seminaarista:
Koulutussuunnittelija Leena Tokila, p. (09) 5841 1722, 040 534 6232, leena.tokila@museoliitto.fi

Suomen museoliitto 85-vuotta

Lue lisää juhlavuoden teemasta Museo tekee meille hyvää.