25.5.2015

Museokortilla huippusuosio: 4 500 korttia myyty alle kolmessa viikossa

Toukokuun 5. päivä markkinoille tullut Museokortti on myyntimenestys. Alle kolmessa viikossa kaupaksi on käynyt 4 500 korttia. Museokortti on lähes 200 suomalaisen museon yhteinen pääsylippu, joka on voimassa vuoden ajan. Se maksaa 54 euroa.

’Huomaa, että korttia on todella kaivattu. Nyt jännitämme, rikkoutuuko 50 000 Museokortin raja syksyyn mennessä’, kertoo kehityspäällikkö Seppo Honkanen.

Hollannissa vastaavalla periaatteella toimivia Museokortteja myydään noin miljoona kappaletta vuodessa. Kortit ovat kasvattaneet museoiden kävijämääriä ja tuoneet lisätuloja koko museosektorille. Kaikista museokäynneistä kolmasosa tehdään Hollannissa museokortilla.

’Museot kiinnostavat ihmisiä entistä enemmän. Museokortin ansiosta museossa voi poiketa vaikka joka päivä: kortti taskussa ei tarvitse miettiä kertalippujen hintoja’, Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä toteaa.

Eteläisin Museokortti-museo on Hangon museo ja pohjoisin Saamelaismuseo Siida Inarissa. Mukana ovat pääkaupunkiseudulta esimerkiksi Amos Andersonin taidemuseo, Arabian museo, Ateneumin taidemuseo, Design-museo, Didrichsenin taide -ja kulttuurimuseo, Ehrensvärd-museo, Helsingin kaupunginmuseo, Helsingin observatorio, Helsingin Taidehalli, Hotelli- ja ravintolamuseo, Kansallismuseo, Mannerheim-museo, Nykytaiteen museo Kiasma, Seurasaaren ulkomuseo, Sinebrychoffin taidemuseo, Sotamuseo, Maneesi ja Sukellusvene Vesikko, Suomen Pankin rahamuseo, Suomen valokuvataiteen museo, Suomenlinna-museo, Suomenlinnan Lelumuseo, Tamminiemi, Teatterimuseo ja Tekniikan museo.

Hienoja elämyksiä tarjoava Museokortti sopii mainiosti syntymäpäivä- tai liikelahjaksi. Se myös avaa museoille uusia yhteistyömahdollisuuksia yritysten kanssa. Museokortin voi ostaa itselle tai lahjaksi kaikista Museokortti-museoista tai Museot.fi -verkkokaupasta.

Kaikkien Museokortti-kohteiden tiedot ja näyttelyt löytyvät Museot.fi -sivustolta. Palvelu myös näyttää kartalla lähimmät museot, sijaitseepa käyttäjä missä päin Suomea tahansa.

PS. Mitä muuta saisit alle 15 sentillä päivässä?

Museokortti-kohteet:
Museot.fi/museokortti sekä liitteenä oleva Word-tiedosto

Seuraa Museokorttia:
Facebook.com/museokortti
Twitter.com/museokortti
Instagram.com/museokortti

Museokortti-esite:
Issuu.com/suomen_museot/docs/museokortti-esite

Museokortti-grafiikkaa:
Museoliitto.fi/museokorttimarkkinointi

Lisätietoja Museokortista:

Seppo Honkanen
kehityspäällikkö
etunimi.sukunimi@museoliitto.fi
Twitter @honkanen

Kimmo Levä
pääsihteeri
etunimi.sukunimi@museoliitto.fi

Museokortti on Suomen museoliiton hanke. Suomen museoliitto on suomalaisten taide-, tiede- ja kulttuurihistoriallisten museoiden keskusjärjestö.