Museoliitto

11.11.2005

Museoliiton asennerannekekampanja

Vuoden 2006 Valtakunnallisen museoviikon teema on Museot ja nuoret. Se seuraa 18.5. olevan ICOM:in Kansainvälisen museopäivän teemaa Museums and Young People. Ensi vuonna halutaan kiinnittää huomio erityisesti nuorisoon, tuoda esiin sukupolvien vastuuta kulttuuriperinnön jatkumossa ja lisätä tietoisuutta kulttuurin merkityksestä sivistyksellisenä pääomana.

Tätä tarkoitusta varten Suomen museoliitto tuottaa ns. asennerannekkeen, josta on tullut maailmanlaajuinen muoti-ilmiö hyvien asioiden edistämisen puolesta. Museon asennerannekkeella halutaan vaikuttaa kulttuuriperintöä koskevan tietoisuuden lisäämiseen ja myönteiseen asenteeseen sen säilymisen puolesta.

Ranneke lanseerataan alkuvuodesta 2006. Sillä on tarkoitus kampanjoida sopivissa museoiden ja Museoliiton tilaisuuksissa sekä myydä sitä museokaupoissa.

Kampanjan toteutusta varten toivomme museokentältä ehdotuksia sloganista, joka painetaan kohokuvioisena museorannekkeisiin. Tekstin toivotaan olevan vetoava ja iskevä sekä ottavan kantaa museoiden ja/tai kulttuurin säilymisen puolesta.

Lisäksi pyydämme museoita alustavasti arvioimaan kuinka paljon ranneketta tilattaisiin myyntiin museokauppoihinne tai kampanjointiin esimerkiksi museoviikon aikana. Tämä auttaa meitä arvioimaan rannekkeiden painosmäärän.

Vastaukset tulee lähettää 30.11.2005 mennessä os. Suomen museoliitto, Annankatu 16 B 50, 00120 Helsinki, faksilla (09) 5841 1750 tai sähköpostilla museoliitto(a)museoliitto.fi. Tiedusteluihin vastaa Helena Piipponen, puh. (09) 5841 1724.

Asenneranneke on kirkasvärinen silikoniranneke, joka on alunperin syöpään sairastuneen yhdysvaltalaisen kilpapyöräilijä Lance Armstrongin perustaman Live Strong yhdistyksen keräystuote. Sitä myytiin maailmalla yli 174 miljoonaa kappaletta. Muita rannekekampanjoita ovat olleet mm. tänä syksynä huomiota saanut YK:n Make Poverty History sekä Lastenlinna kummien rannekkeet.

Voisit olla myös kiinnostunut näistä