7.2.2024

Museoliiton kevään koulutuksissa esillä podcastit, sopimus- ja tekijänoikeudet, tekoäly ja paljon muuta

Kuva: Katariina Salmi, Museoliitto

Museoliiton koulutuspalvelut tarjoavat mahdollisuuksia museoammattilaisille kehittää osaamistaan museotyön eri osa-alueilla. Kevään koulutusohjelmaan sisältyy mm. museokauppoihin, viestintään, sopimus- ja tekijänoikeuksiin, digitalisaatioon ja kokoelmiin liittyviä koulutustilaisuuksia. Koulutusten tarkempi ohjelma julkaistaan ja ilmoittautuminen avataan 6-8 viikkoa ennen tilaisuutta.

Koulutusohjelmaa täydennetään vuoden mittaan. Syksyn koulutusten teemat ja ajankohdat vahvistetaan kevään aikana.

Seuraa Museoliiton koulutuskalenteria täällä.

Museokauppojen ajankohtaispäivä: Houkutteleva, aistiystävällinen ja menestyvä museomyymälä

19.3.2024 klo 9-12, webinaari

Webinaarimuotoisessa Museokauppojen ajankohtaispäivässä keskitytään myymälämuotoiluun. Myymälämuotoilu on kaupallisen tilan suunnittelua niin, että lopputulos on houkutteleva, elämyksellinen, aistiystävällinen ja asiakaskunnan sitouttava. Myymälämuotoilun metodeilla syvennytään asiakaskokemuksen ja brändin kilpailuetujen äärelle, luodaan hypnoesteettisiä myymäläilmeitä ja viestitään vahvasti. Lisätietoja ja ilmoittautuminen.

Podcast haltuun

14.3.2024 klo 9-11 ja 21.3.2024 klo 9-11, webinaari

Podcastit otetaan haltuun kaksiosaisessa webinaarimuotoisessa koulutuksessa. Ensimmäisessä osassa kerrotaan podcastien tekemisen perusteet. Millaisia viestintätavoitteita podcasteilla saavutetaan ja millaisia investointeja osaamiseen, laitteistoihin sekä ajankäyttöön vaaditaan? Toisessa osassa syvennytään podcastin tekemisen käytännön yksityiskohtiin ja käsitellään mm. sitä, millainen on hyvä käsikirjoitus ja mitä kaikkea kuuluu podcastin jälkituotantoon nauhoituksen jälkeen. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on valmiudet aloittaa oman podcastsarjan toteuttaminen joko itsenäisesti tai ulkopuolisten kumppanien kanssa. Kouluttajana toimii Olli Sulopuisto Jaksomediasta. Lisätietoja ja ilmoittautuminen.

Sopimusoikeuden perusteet museoille

9.4.2024 klo 9-12, hybridi

Kuka voi sopia, miten voi sopia, mistä voi sopia ja mistä ei, kuinka välttää yleisimmät sudenkuopat?

Koulutuksessa käydään läpi sopimusoikeuden periaatteita ja käytäntöjä. Tarkoituksena on tarjota museoille työkaluja oma-aloitteellisuuteen ja riskienhallintaan erilaisissa yhteistyöhankkeissa.

Kouluttajana toimii Museoliitto-konsernin lakimies Veli-Markus Tapio. Koulutus järjestetään hybridinä Museoliiton toimistossa Helsingissä ja verkossa. Suositellaan osallistumista myös tekijänoikeuksia käsittelevään koulutukseen 23.4.2024.

Digitaalinen tulevaisuus ja tekoäly museoiden näkökulmasta

10.4.2024 klo 12.25-15.30, hybridi

Koulutustilaisuus tarjoaa mahdollisuuden syventyä digitaalisen murroksen ja tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin museomaailmassa. Koulutuksen pääpuhujia ovat futuristi Elina Hiltunen ja tekoälyn asiantuntija, professori Hannu Toivonen. Esimerkit museokentältä tuovat lisää konkretiaa ja inspiraatiota osallistujille. Esitysten lomaan on varattu aikaa yhteiselle keskustelulle, jossa päivän puhujat ja osallistujat voivat jakaa ajatuksiaan, kysymyksiään ja ideoitaan. Koulutukseen on mahdollista osallistua paikan päällä Kiasman Seminaari-tilassa tai etänä striimin äärellä.

Tekijänoikeuslain perusteet museoille

23.4.2024 klo 9-12, hybridi

Moni puhuu tekijänoikeudesta. Mutta mistä onkaan kysymys, kun tekijänoikeudesta puhutaan? Seuraako jollekin kuuluvasta oikeudesta museolle maksuvelvollisuus? Knoppologian sijaan koulutuksessa lähdetään liikkeelle tekijänoikeuslain rakenteesta ja periaatteista.

Kouluttajana toimii Museoliitto-konsernin lakimies Veli-Markus Tapio. Koulutus järjestetään hybridinä Museoliiton toimistossa Helsingissä ja verkossa. Koska tekijänoikeuden soveltaminen on pitkälti asioista sopimista, suositellaan osallistumista myös sopimusoikeutta käsittelevään koulutukseen 9.4.2024.

Esinetuntemus museoissa: monipuoliset museomateriaalit

6.6.2024 ja työpaja 13.6.2024 (päivät vahvistetaan), webinaari

Suositut Esinetuntemus museoissa -koulutuksen jatkuvat myös vuonna 2024. Koulutuksessa keskitytään yhteen tai useampaan materiaaliryhmään, jota käsitellään materiaalista valmistettujen museoesineiden tunnistamisen, puhdistuksen, säilyttämisen ja pakkaamisen näkökulmista. Aikaisempina vuosina koulutuksissa on käsitelty puuta, jalometalleja, tekstiilejä, muovia ja kumia, paperia sekä sekamateriaaleja. Koulutuksen luento-osuus järjestetään webinaarina. Työpajaosuudessa kokoonnutaan yhteen aitojen esineiden äärelle ja harjoitellaan käytännössä mm. materiaalien tunnistamista, kevyttä puhdistamista ja pakkaamista. Osallistua voi vain webinaariin, mutta työpajaosuuteen osallistuminen edellyttää myös webinaariin osallistumista.

Viestinnän ajankohtaispäivä

11.6.2024, hybridi

Viestinnän ajankohtaispäivä tarjoaa museoiden viestinnän parissa työskenteleville uutta osaamista, työkaluja ja vertaistukea oman työn tueksi ja sen kehittämiseksi. Kesäkuun koulutuksen teema vahvistetaan myöhemmin. Koulutus toteutetaan hybridinä.

Museotyön perusteet -verkkokurssi

(jatkuva ilmoittautuminen)

Museotyön perusteet on omaan tahtiin suoritettava verkkokurssi. Se on suunniteltu osaksi uuden museotyöntekijän perehdytystä ja sopii hyvin henkilölle, jolla ei ole aiempaa alan koulutusta. Kurssi soveltuu myös henkilölle, joka haluaa lisätä tietoaan museoalasta ja museoiden toiminnasta. Lisätietoja ja ilmoittautuminen.

Tutkintokoulutukset

Liiketoiminnan ammattitutkintoon haku avoinna 20.2.2024 saakka. Lisätietoja ja hakuohjeet.

Syksyllä ohjelmassa ovat mm. Taidemuseopäivät 25.-26.9., Riskienhallintakoulutus 9.-10.10., Näyttelyfoorumi 12.-13.11. ja Kokoelmapoistoihin liittyvä koulutus 10.12.2024. Päivämäärät ovat alustavia ja vahvistetaan kevään aikana.

Lisätiedot:

Koulutusasiantuntija Pauliina Kinanen