25.9.2024

Valtion talousarviossa 2025 leikkauksia museoiden rahoitukseen

Valtion talousarvio eli ns. budjettikirja eduskunnassa

Kuva Hanne Salonen

Museoihin kohdistuu valtion talousarviossa 2025 leikkauksia etenkin valtionosuusrahoituksen osalta. Lisäksi mm. valtionavustus kulttuuritilojen investointeihin pienenee.

Valtion talousarvio vuodelle 2025 on julkaistu. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla taiteen ja kulttuurin rahoitukseen kohdistuu yhteensä noin 20 miljoonan leikkaukset, joista valtaosa on hallitusohjelman mukaisia valtionavustusten säästöjä.

Kulttuuribidjetin suurin yksittäinen vähennys kohdistuu esittävien taiteen ja museoiden valtionrahoitukseen, joiden rahoitus vähenee yhteensä 10,9 miljoonaa euroa. Museoiden osuus vos-leikkauksista on 3 miljoonaa ja esittävän taiteen 7,9 miljoonaa.

Vos-leikkaukset puolittuivat, kun hallitus käsitteli valtiovarainministeriön talousarvioesitystä budjettiriihessä syyskuun alussa. Valtiovarainministeriön elokuisessa esityksessä museoiden vos-rahoitukseen esitettiin 4,8 miljoonan euroa leikkausta.

Museoiden valtionosuuksista vähenee 73 henkilötyövuotta

Museoiden valtionosuusrahoitus on ensi vuoden talousarviossa kokonaisuudessaan 52 160 000 euroa, mikä on 3 miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna.  Vos-leikkaus kohdistuu valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävään henkilötyövuosien määrään, joka laskee 73 henkilötyövuodella  1 222 htv:hen.  Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta nousee. Tänä vuonna se on 85 071 euroa  ja ensi vuoden esityksessä 86 847 euroa.

Vielä ei tiedetä, mihin museoihin ja miten henkilötyövuosiin perustuva leikkaus kohdentuu. OKM:n mukaan museokohtainen kohdentuminen selviää, kun OKM vahvistaa valtionosuudet vuodelle 2025. Päätös tehdään lokakuussa 2024.

Leikkaukset valtionavustuksiin

Museoita tulevat lisäksi tulevat koskemaan valtionavustusten leikkaukset, joiden kokonaissumma on ensi vuonna 5,1 miljoonaa. Leikkaus koskee taide- ja kulttuurialan valtakunnallisia yhteisöjä, kulttuuritilojen investointeja, elokuvan, audiovisuaalisen kulttuurin ja luovien sisältöjen edistämistä sekä kansainvälistä yhteistyötä ja kulttuurien välistä vuoropuhelua.

Näistä kulttuuritilojen investointiavustus pienenee 1,5 miljoonaa euroa. Kulttuuritilojen investointeihin varattujen avustusten kokonaissumma on 2020–luvulla pudonnut 5,5 miljoonasta 5,1 miljoonaa euroon. Ensi vuonna on leikkausten jälkeen jaossa yhteensä 3,6 miljoonaa euroa.

Museoviraston määrärahat museo- ja kulttuuriperintöalan järjestöille vähenevät 90 000 euroa.

Myös Museoviraston oma toiminta supistuu ensi vuodesta lähtien. Käynnissä on yhteistoimintaneuvottelut, joiden tavoitteena on 3,2 miljoonan euron toimintamenojen alentaminen vuodelle 2025. Viraston toiminnan nettomenojen budjettiarvio ensi vuodelle on ollut 27 305 000 euroa. Alijäämä muodostuu pysyvästä kehysvajeesta, virastolle osoitetusta vuoteen 2025 kohdistuvasta kertaleikkauksesta sekä siitä, että jo laajentuvaan Kansallismuseo-rakennukseen liittyvän toiminnan rahoitusta ei ole vielä myönnetty. Museovirasto neuvottelee enintään 30 henkilötyövuoden irtisanomisesta, enintään 150 henkilön lomauttamisesta, ja lisäksi leikkaus- ja sopeutustavoitteen ratkaisuja etsitään muista kustannuksista. Museoviraston henkilötyömäärä on noin 315 henkilötyövuotta, joista vakituisia vakansseja on noin 220. Lisäksi virasto työllistää kymmeniä määräaikaisia projektityöntekijöitä sekä vuosittain yli sata kausityöntekijää.

Taide- ja kulttuurialan valtakunnallisten yhteisöiden avustuksia leikataan noin 2,2 miljoonalla eurolla. Tämä tulee koskemaan myös mm. Suomen museoliitto ry:tä, jonka saama yleisavustus tulee oletettavasti pienenemään. Avustusleikkausten kohdentuminen tehdään valtionavustuspäätösten yhteydessä.