Museoliitto

23.1.2008

Museovuosi 2008: Museo tekee meille hyvää!

Suomen museoliitto on koonnut kuluvan vuoden museoiden näyttely- ja tapahtumatarjonnan nettisivustoksi Museovuosi 2008. Vuotta värittävät teemanäyttelyt Suomen sodasta, vuoden 1918 tapahtumista sekä lukuisat muut merkkivuosien juhlanäyttelyt.  Uusia museokohteita ovat heinäkuussa Kotkassa avautuva Merikeskus Vellamo ja Tampereella syksyllä avautuva Poliisimuseo. Kainuun museo avaa uuden perusnäyttelynsä, samoin Luonnontieteellinen museo peruskorjatussa toimitilassaan.
Näyttely- ja tapahtumatarjonta on julkaistu pdf-koosteina kuukausittain ja museotyypeittäin. Koosteet perustuvat museoiden 15.1.2008 mennessä päivittämiin tietoihin.

www.museoliitto.fi > Näyttelytiedotus

Suomen museoliitto 85 vuotta

Vuosi 2008 on Suomen museoliiton juhlavuosi. Vuonna 1923 perustetun Museoliiton arvot ovat yhä samat kuin silloin: sivistyksen kunnioittaminen, historian, kulttuurin ja luonnon arvostaminen sekä kulttuuri- ja luonnonperinnön säilyttäminen tuleville sukupolville. Tavoitteena on elinkelpoinen ja korkeatasoinen, muutokset hallitseva ja koko maan kattava museoverkosto.

Juhlavuoden iskulause on Museo tekee meille hyvää. Teeman fokus on museoiden roolissa kaikille avoimena paikkana. Museo tekee hyvää kaikille kansalaisille, meille,  tallentamalla, hoitamalla ja asettamalla näytteille yhteistä kulttuuriperintöämme. Taiteella on tutkimusten mukaan todettu olevan positiivisia vaikutuksia mm. muistiin.

Lahjakortilla aineeton lahja

Museoliitto on teettänyt museoiden käyttöön lahjakortin. Kortti on museokohtainen ja se on ostettavissa hyvin varustetuista museoista. Lahjakortilla voi antaa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisen aineettoman lahjan, johon ei liity tavaravuoren kasvattamista.

Museoviikko 2008

Museoviikkoa vietetään 11. kerran. 12.-18.5. järjestettävän viikon teemana on Eurooppalaisuus meissä. Museot osallistuvat näin Euroopan laajuiseen teemavuoteen Euroopan kulttuurien välinen vuoropuhelu. Museoviikon tarkka ohjelma julkaistaan huhtikuussa osoitteessa www.museoviikko.fi

Yhteistyö Tapahtuma-tv:n kanssa

Suomen Museoliitto ja Tapahtuma-tv ovat solmineet sopimuksen museoiden näyttely- ja tapahtumatietojen julkaisemista Tapahtuma-tv:n nettisivulla. Tiedot siirtyvät sivuille päivittäin museot.fi sivustosta.  Museot vastaavat tietojensa päivityksestä.

Museoiden näyttelytiedot  julkaistaan osoitteissa
www.museot.fi ja www.tapahtuma.tv

Lue lisää vuoden 2008 teemoista

Museovuosi 2008

Museoliitto 85 vuotta

Lue lisää juhlavuoden teemasta: Museo tekee meille hyvää!

Voisit olla myös kiinnostunut näistä