2.10.2024

Nimitysvaliokunta vahvistaa jäsendemokratiaa: ”Valiokunta tekee työtään suoraan jäsenyhteisöille”

Nimitysvaliokunta vasemmalta oikealle: puheenjohtaja Timo Kukko, Silja Lehtonen, Johanna Rassi ja Heidi Rytky.

Suomen museoliitto ry:n nimitysvaliokunta on aloittanut työnsä. Valiokunta on uusi toimielin, jonka tehtävä on esittää ehdokkaat liiton hallitukseen.

Suomen museoliitto ry:n ensimmäinen nimitysvaliokunta valittiin vuosikokouksessa Jyväskylässä toukokuussa 2024. Valiokunnan tehtävät on määritelty Museoliitto-konsernin hallinto-ohjeessa, jonka mukaan se valmistelee Suomen museoliitto ry:n hallituksen puheenjohtajan ja jäsenten sekä tilintarkastajan vaalia ja esitystä hallituksen jäsenille maksettavista palkkioista.

Nimitysvaliokuntaan kuuluvat puheenjohtaja Timo Kukko ja jäsenet Silja Lehtonen, Johanna Rassi ja Heidi Rytky. Kausi valiokunnassa on kolme vuotta.

Puheenjohtaja Timo Kukolla on yli 30 vuoden kokemus museoiden johtamisesta. Hän on toiminut pitkään mm. Suomen museoliiton hallituksessa ja FMA Creations Oy:n hallituksessa. Silja Lehtonen on raumalaisen Lönnströmin taidemuseon johtaja. Johanna Rassi johtaa Museo Leikkiä Espoossa, ja hän on toiminut hallituksen jäsenenä Suomen museoliitossa. Heidi Rytky on juuri siirtynyt Mobilian toimitusjohtajan tehtävästä Tampereen historiallisten museoiden johtajaksi. Rytky on toiminut mm. Suomen museoliiton ja FMA Creationsin hallituksissa.

Valiokunta kuuntelee kenttää

Nimitysvaliokunta on aloittanut työnsä kesällä. Syksyllä alkaa tärkeä osa valiokunnan työtä, kun se kerää jäsenorganisaatiolta ehdotuksia hallituksen jäseniksi. Puheenjohtaja Timo Kukko korostaa, että museokenttää kuunnellaan tarkkaan:

”Haluan korostaa valiokunnan työn avoimuutta, riippumattomuutta ja laajaa näkemystä. Valiokunta tekee työtään suoraan jäsenyhteisöille, vuosikokouksessa tehtäviä päätöksiä pitkäjänteisesti valmistellen ja jäsenkuntaa kuunnellen. On tärkeää luoda mekanismi sille, että kaikki jäsenmuseot tuntevat tulevansa edustetuksi ja jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa. Valiokunnan työn tulee lisätä päätöksenteon tietopohjaa, demokratiaa ja varmistaa museoita edustavan liiton osaamisen monipuolisuus moninaisessa toimintaympäristössä. Toivon että jäsenmuseot pohtisivat ja toisivat esille hyvin perusteltuja ehdotuksia.”

”Uskon, että nimitysvaliokunnan työ lisää ihan prosessinakin ymmärrystä, miten voimme pitkällä aikavälillä varmistaa sen, että hallitustyö tukee oikealla tavalla Museoliiton toimintaa. Tähän työhön haluamme mukaan myös kentän osaamisen”, komppaa Heidi Rytky.

Syksyn keskusteluissa valiokunta on pohtinut ja ennakoinut, millaista osaamista Museoliiton hallituksessa tarvitaan. Kevään 2025 vuosikokouksessa korostunee puheenjohtajan vaali, sillä Suomen museoliiton hallitusta pitkään johtaneen Pekka Saurin kaudet tulevat täyteen. Nimitysvaliokunnan mukaan hallituksessa tulee olla hyvää ja syvää ymmärrystä museokentästä, jonka lisäksi korostuu ymmärrys yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, strategisesta johtamisesta ja taloudesta.

”Työryhmänä mietimme, millaiset asiantuntijat juuri tässä ajassa olisivat parhaat osaajat Museoliiton hallituksessa”, sanoo Silja Lehtonen.

Tavoitteena paras mahdollinen hallitus

Nimitysvaliokunta korostaa työnsä avoimuutta. He toivovat aktiivista keskustelua museokentän kanssa, sillä uusi valiokuntamenettely avaa mahdollisuuksia valmistella ehdokasasettelua pitkäjänteisesti. Ensimmäinen etappi on ensi kevään ehdokasasettelu, mutta valiokunta ajattelee samalla jo tulevia tarpeita.

”Valiokunnan ylivuotisen työskentelyn tavoitteena on oltava jatkuvasti paras mahdollinen hallitus, ja sitä myötä Museoliiton ja museoalan menestyksen jatkuminen muuttuvissakin tilanteissa” toteaa Johanna Rassi.

Valiokunta kerää liiton jäsenorganisaatioilta ehdokkaita hallituksen puheenjohtajaksi, jäseniksi ja tilintarkastajaksi. Nimitysvaliokunta toimittaa hallitukselle luettelon ehdokkaista ja perustelut ehdotusten tueksi. Varsinainen vaali on vuosikokouksessa toukokuussa.

Mahdollisuus ehdotusten jättämiseen avautuu lähiviikkoina. Käytännöistä tullaan tiedottamaan Museoliiton kanavissa.

Aiemminkin saa lähestyä, valiokunnan jäsenet vinkkaavat. Tehdäänhän työtä keskustellen ja jäsenyhteisöiden hyväksi.