30.8.2023

Onnistunut kampanjaviikko teki museoiden työtä tutuksi päättäjille

Kahdeksatta kertaa järjestetty Poliitikon museoharjoittelu -viikko sujui onnistuneesti. Viime viikolla yli 70 päättäjää vieraili museossa tutustumassa työn arkeen ja merkitykseen. Aihe kiinnosti etenkin paikallismediaa ja juttuja julkaistiin runsaasti.

Poliitikon museoharjoitteluja järjesti tänä vuonna 51 museota, joista monissa vieraili useita päättäjiä. Kampanjaan osallistui jälleen museoita ympäri maata. Pohjoisimmat harjoittelupaikat olivat tänä vuonna Rovaniemen taidemuseo ja Lapin maakuntamuseo.

Poliitikoista hienoinen enemmistö, 57 prosenttia, oli kunnan- tai kaupunginvaltuutettuja sekä aluevaltuutettuja. 43 prosenttia osallistujista oli kansanedustajia. Poliitikon museoharjoitteluun osallistuivat tänä vuonna kahden eduskuntapuolueen puheenjohtajat: Kristillisdemokraattien puheenjohtaja, maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah vieraili Suomen metsästysmuseossa Riihimäellä ja Liike Nytin puheenjohtaja, kansanedustaja Hjallis Harkimo puolestaan harjoitteli Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus TAHTOssa. Harjoittelijoina oli myös usean kaupungin johtoa, kuten Poliisimuseossa vieraillut Tampereen pormestari Kalervo Kummola.

Kampanjaviikko kiinnosti etenkin paikallismediaa, joka jalkautui monessa kaupungissa seuraamaan päättäjien harjoittelun sujumista. Tässä muutamia poimintoja aiheesta:

Ministeri osallistui Poliitikon museoharjoitteluun Riihimäellä – Maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah: ”Näin ei kyllä saisi ikinä asetta käsitellä”

Jukka Turunen osallistui tiistaina Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaviikolle

Från riksdagsledamot till praktikant – Henrik Wickström fick göra museipraktik på Elverket i Ekenäs

Poliitikot museoharjoittelussa – Oskari Valtola sai mittailla kenraaliluutnantti W.E. Tuompon asepukua

Kansanedustaja Juha Viitala pääsi museohommiin poliitikon museoharjoitteluviikolla Raumalla

Sosiaalisessa mediassa aihe herätti myös laajaa ja myönteistä huomiota, kun sekä poliitikot että museot julkaisivat harjoittelusta ahkerasti päivityksiä aihetunnisteella #poliitikonmuseoharjoittelu. Eri kanavissa julkaistiin reilusti yli sata päivitystä aiheesta. Museoliiton Instagramissa voi vielä palata tunnelmoimaan harjoitteluja kohokohtien tai kelojen kautta.

Kiitos kaikille kampanjaan osallistuneille ja tervetuloa mukaan myös ensi vuonna!