28.3.2025
”Onnistunut yhteistyö luo arvoa, jota kumppanit eivät saa aikaan yksin.”

Fazerin makeisliiketoiminnan viestintäjohtaja Liisa Eerola kertoo näkemyksistään museoista ja yritysyhteistyöstä Museoliiton webinaarissa huhtikuussa.
Viestintäjohtaja Liisa Eerola hakee museoista uusia ajattelutapoja ja kannustaa museoita rohkeaan sponsoriyhteistyöhön.
”Museot ovat perheeni yhteinen harrastus. Museokäynti on nopea tapa oppia uusia näkökulmia ja lähden museosta joka kerta uuden oivalluksen kanssa kotiin. Kulttuuri on tärkeää niin yritysten strategialle kuin ihmisten resilienssille.”
Pitkän uran Fazerilla tehnyt makeisliiketoiminnan viestintäjohtaja Liisa Eerola katsoo museonäyttelyitä ammatillisten silmälasien läpi ja tarkkailee itse sisällön lisäksi myös muita asioita.
”Kiinnitän usein huomiota siihen, miten yleisön kanssa ollaan vuorovaikutuksessa ja miten asioista kerrotaan. Museoiden tapa keskustella yleisöjen kanssa ja tehdä kasvatustyötä on inspiroivaa. Aika usein sponsoriyhteistyö näkyy valitettavasti kuitenkin vain julisteena näyttelytilassa, logona avajaisissa tai sidosryhmätilaisuutena.”
Eerolan mukaan museot voisivat tehdä yhteistyötä yritysten kanssa paljon nykyistä rohkeammin.
”Museot tarvitsevat ja ovat mielestäni myös valmiita uudenlaisiin, monipuolisempiin yhteistyömalleihin. Yhteistyö lähtee liikkeelle siitä, että kumppanit sopivat toisilleen ja takana on vahva tarina sekä yhteinen arvo tai teema, josta puhutaan yhdessä. Onnistunut yhteistyö luo arvoa, jota kumppanit eivät saa aikaan yksin.”
Eerola saa paljon yhteistyöehdotuksia, mutta vain harva niistä tulee museoilta. Kokemusta onnistuneesta ja aidosta, kumppaneiden yhteensopivuuteen pohjautuvasta yhteistyöstä löytyy kuitenkin vuosien varrelta.
”Fazer oli taannoin Tove Janssonin satavuotisnäyttelyn yhteistyökumppanina. Näyttelyllä oli vahva kytkös yrityksemme historiaan ja yleisölle kävi selkeästi ilmi, miksi juuri me olimme mukana. Lainasimme kokoelmistamme myös teoksia näyttelyyn.”
Lopuksi Eerolalla on vinkki kaikille yritysyhteistyötä miettiville museoille:
”Olkaa rohkeita ja puhukaa myös rahasta. Kuulen usein pitkiä pitchauksia, joissa ei puhuta yrityksen panostuksesta mitään. Mieti vastavuoroisuutta aidosti sekä kerro selkeästi ja rehellisesti, mitä toivot yritykseltä. Ehdotusten kannattaa olla raikkaita ja tuoreita.”
Lisää Eerolan näkemyksiä museoista ja sponsoriyhteistyöstä voit kuulla huhtikuussa järjestettävässä Museoliiton Museot ja sponsorointi -webinaarissa. Puheenvuorossaan Eerola kertoo, miten yrityksiä kannattaa lähestyä sekä jakaa konkreettisia vinkkejä ja esimerkkejä onnistuneesta yhteistyöstä.
Museot ja sponsorointi – uusia mahdollisuuksia rahoitukseen -webinaari järjestetään tiistaina 29. huhtikuuta klo 9–12. Ilmoittaudu mukaan 25.4. mennessä.