7.10.2010

Perinneleikkejä ja fransuja – Museot ja koulut kohtaavat Mennään museoon! -viikolla

Mennään museoon! -viikkoa vietetään parhaillaan yli 80 museossa eri puolilla Suomea. Teemaviikkoon osallistuvat museot järjestävät erityisesti opiskelijoille ja koululaisille suunnattua ohjelmaa.

Paikkakunnittain järjestetty tapahtumakalenteri on koottu osoitteeseen: www.museoliitto.fi/koululaisten_museopaiva/tapahtumakalenteri

Teemaviikon aikana tiivistetään museoiden ja koulujen yhteistyötä sekä tuodaan museoita esiin useaan oppiaineeseen sopivana avoimena oppimisympäristönä. Esimerkiksi Ilmajoella Yli-Lauroselan talomuseossa yli puolet kunnan alakoululaisista vieraili museon tapahtumapäivässä, jossa paikalliset käsityöläiset esittelivät entisajan kädentaitoja. Erityisesti seppä ahjoineen keräsi tutustujia ruuhkaksi asti. Myös paikalliset opiskelijat olivat mukana ohjelman suunnittelussa ja toteuttamisessa. Nuorisotyönohjaajaksi opiskelevat vetivät perinneleikkejä museon pihalla ja yläkoulun tekstiilityön ryhmät solmivat fransuja eli pohjalaisia pitsimäisiä kankaan koristereunuksia.

Kouluryhmien mukana vierailevien opettajien mukaan tilausta vastaaville tapahtumille on jatkossakin. Myös työpajojen vetäjät kokevat tapahtuman tärkeäksi, sillä sen avulla perinteitä voidaan siirtää eteenpäin nuorille.

Tiistaina 5.10. alkanut tapahtumaviikko jatkuu perjantaihin 8.10. asti. Mennään museoon! -viikon järjestää Suomen museoliitto yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen ja Suomen kuntaliiton kanssa.

Lisätietoja:
www.museoliitto.fi/koululaisten_museopaiva