6.8.2025
Poliitikon museoharjoittelu lähestyy – tarkista käytännöt muistilistasta

Kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Tytti Tuppurainen tutustui Oulun uuden museo- ja tiedekeskuksen työmaahan museonjohtaja Pekka Olsbon johdolla elokuussa 2024. Kuva Eerika Arposalo.
Suosittu Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaviikko on jo nurkan takana. Tänä vuonna kampanjaviikko on 18.–22.8.2025. Poliitikon museoharjoittelu tarjoaa päättäjille elämyksellisen kurkistuksen museon arkeen ja museoille arvokkaita uusia päättäjätuttavuuksia.
Elokuun lopulla poliitikot eri päätöksenteon tasoilta pääsevät jälleen tutustumaan museotyöhön ja sen merkitykseen. Tänä vuonna osallistumisensa on jo vahvistanut joukko kaupunginvaltuutettuja ja aluevaltuuston jäseniä. Tuttuun tapaan mukana on myös kansanedustajia, ja ministereistä ainakin tiede- ja kulttuuriministeri Mari-Leena Talvitie, joka tutustuu Oulun museo- ja tiedekeskukseen. Kajaanin taidemuseossa järjestettiin jo viime viikolla harjoitteluviikon etkot, kun kansanedustaja Mikko Polvinen tutustui taidemuseon toimintaan.
Museoliitto vastaa kampanjan valtakunnallisesta näkyvyydestä ja tarjoaa museoiden käyttöön tietoa museoalan tilanteesta sekä museotoiminnan vaikuttavuudesta. Kertaa seuraavasta listasta kampanjat käytännöt, jotka tukevat paikallisen harjoittelun onnistumista.
Poliitikon museoharjoittelun muistilista
Museoliitto tiedottaa valtakunnallisesti kampanjaviikon alkamisesta ja tekee mediakontaktointia etenkin valtakunnallisiin medioihin. Tapahtuuko museossanne tänä vuonna jotain erityistä? Vinkkaa siitä (miisa.pulkkinen@museoliitto.fi), niin osaamme kertoa asiasta eteenpäin medialle.
Miksi pyydämme museoita ilmoittautumaan mukaan? Media tiedustelee Museoliitosta sopivia haastateltavia ja kuvauspaikkoja. Ilmoittautumisten perusteella osaamme tarjota sopivimmat kontaktit museoista. Ilmoittaudu tästä mukaan. Täältä puolestaan voit tarkistaa jo varmistuneet harjoittelut.
Onko harjoittelu vielä vahvistamatta? Mukaan voi ilmoittautua läpi kampanjaviikon. Median mielenkiinto jakautuu pidemmälle aikavälille, joten ilmoittautuminen kannattaa lähettää vaikka viimeisenä kampanjapäivänä.
Museoliitto tarjoaa museoille tuoreen tilannekuvan museoalalta. Museonjohtajille on lähetetty kesäkuussa linkki Museobarometri 2026 -kyselyyn. Kysely antaa tärkeää tietoa museoiden toiminnan ja talouden kehityksestä tänä vuonna ja näkemyksiä lähitulevaisuudesta. Hyödynnämme Museobarometrin tuloksia myös vaikuttajaviestinnässä valtion budjettineuvottelujen alla syyskuun taitteessa. Museonjohtaja, muistathan vastata viimeistään keskiviikkona 13.8.! Julkaisemme kyselyn tulokset kotisivuilla ja jaamme tietoa Museopostissa sekä somekanavissa.
Kaipaatteko ideoita museon vaikuttavuuden esittelemiseen? Museoliiton alue- ja kuntavaalien kärkiteemat tuovat esiin museoita kunnan tärkeinä toimijoina. Materiaali on edelleen ajankohtaista, ja sitä kannattaa hyödyntää ja soveltaa omiin lähtökohtiin. Tutustu materiaaliin täällä.
Muistathan somen! Poliitikon museoharjoittelu on suosittu aihe niin museoiden kuin päättäjien postauksissa. Museoliitto jakaa postauksia läpi kampanjaviikon ja kokoaa niitä Instagramiin kohokohdaksi. Tägää meidät: Instagramissa @museoliitto, Facebookissa @suomen.museoliitto ja Linkedinissä @Suomen museoliitto – Finnish Museums Association. Kampanjan aihetunniste on #poliitikonmuseoharjoittelu.
Tervetuloa mukaan ja menestystä harjoitteluihin!
Lisätiedot: viestintäjohtaja Miisa Pulkkinen, miisa.pulkkinen@museoliitto.fi ja +358 40 523 9984