27.10.2015

Suomalaiset museoammattilaiset esillä näkyvästi INTERCOMin konferenssissa

ICOMin johtamiseen erikoistunut komitea INTERCOM järjestää vuosikonferenssin ’Leadership for a sustainable museum’ Washingtonissa 28.-31.10.2015. Puhujina on kolme suomalaista museoammattilaista.

K. H. Renlundin museon – Keski-Pohjanmaan maakuntamuseon johtaja Kristina Ahmas kertoo tuoreesta väitöskirjastaan esitelmässä ’Dismantling an Ivory Tower: Shared Leadership and Collective Experience in a Museum’. Tutkimus ilmestyi Vaasan yliopiston julkaisusarjassa joulukuussa 2014 ja on ensimmäinen suomalainen museojohtamiseen keskittyvä väitöskirja.

Kansallismuseon ylijohtajan Elina Anttilan puheenvuoro keskittyy kokoelmapolitiikkaan teemalla ’A Sustainable Collection Policy – Why Not?’. Esitys herättelee museoita miettimään, miten kokoelmatyötä voidaan tehdä entistä kestävämmin.

Museoliiton pääsihteerin Kimmo Levän otsikko on ’Who is Responsible for Preserving Heritage? (Un-)Successful Museums in the Future’. Esityksessä pohditaan, mitkä tekijät edesauttavat museoita menestymään tulevaisuudessa.

INTERCOM keskittyy museoiden johtamiseen liittyviin kysymyksiin ja hyviin käytäntöihin kansainvälisellä tasolla. INTERCOMissa käsitellään muun muassa kansainvälisiä museolakeja, talouteen ja henkilöstöön liittyviä resursseja, uusia johtamiseen teorioita sekä kehitetään johtamistaitoja.

Lisätietoja konferenssista: http://www.museumleadership.com/