29.3.2017

Suomen museoliiton ja Kuvaston välinen sopimus

Suomen museoliitto ja Kuvasto allekirjoittivat 29.3.2017 sopimuksen, joka mahdollistaa kokoelmissa olevien suomalaisten taiteilijoiden teosten esittämisen museon hallitsemilla verkkosivuilla ja sovelluksissa ilman teos- tai tekijäkohtaista sopimusta.

Museot saavat rajattomat verkkovälitysoikeudet kaikkiin tekijänoikeuden alaisiin kokoelmateoksiinsa tekemällä sopimuksen Suomen museoliiton kanssa. Sopimuksella museot sitoutuvat noudattamaan Suomen museoliiton ja Kuvaston välistä sopimusta.

Kuva: Suomen museoliiton, Kuvaston ja museoiden välinen sopimusjärjestelmä

Sopimus sisältää museoille vuosimaksun, joka perustuu museon kokoelmien kokoon seuraavasti:

– kokoelmien koko alle 2 000 teosta, maksu 600 euroa + alv/vuosi
– kokoelmien koko 2 000-5 999 teosta, maksu 1 300 euroa + alv/vuosi
– kokoelmien koko yli 6 000 teosta, maksu 2 800 euroa + alv/vuosi

Museokohtaisia maksuja ei kuitenkaan peritä vuodesta 2017 ja vuoden 2018 osalta maksut laskutetaan vasta joulukuussa 2018.

Sopimusmaksut käytetään lyhentämättömänä Kuvastolle ja edelleen taiteilijoille maksettaviin tekijänoikeuskorvauksiin. Museoiden sopimusmaksuilla katetaan Suomen museoliiton ja Kuvaston välisen sopimuksen kustannuksista 1/3.

Suomen museoliiton ja museoiden välisten sopimusten materiaalit julkistetaan Suomen museoliiton verkkosivuilla 6.4.2017 mennessä. Sopimukseen ja sen soveltamiseen liittyvä webinaari pidetään 27.4.2017 klo 13.00 alkaen.

Lisätietoja: pääsihteeri Kimmo Levä, Suomen museoliitto, kimmo.leva(a)museoliitto.fi, 040 166 2816