2.12.2022

Talven MUSEO-lehti on ilmestynyt teemalla identiteetti

Vuoden viimeisen MUSEO-lehden teemana on identiteetti. Lehdestä voi lukea murrosvaiheista, joissa museot ovat joutuneet pohtimaan identiteettiään uudelleen sekä tarinoita, joita museot ja museoihmiset kertovat identiteetistä. Talvinumero tarjoaa lukijoille myös jouluisia vinkkejä ja talvisia tunnelmia.

Emmi Nuorgamin kirjoittamassa näyttelyarvostelussa selviää, kuinka Saamelaismuseo ja luontokeskus Siidan yhteinen näyttely onnistuu avaamaan ja tulkitsemaan maiseman kerroksia saamelaisen kulttuuriympäristökäsitteen kautta.

Taiteilijahaastattelussa taidemaalari Viggo Wallensköld kertoo, miten käsittelee töissään erilaisuutta ja yksinäisyyttä. Kulissien takana -jutussa tutustutaan EMMA – Espoon modernin taiteen museon uuteen Collection Kakkonen -näyttelytilaan kolmen näyttelyä suunnittelemassa ja toteuttamassa olleen museoammattilaisen näkökulmasta.

Numerossa vieraillaan museo-oppaan johdolla Ahvenanmaan kulttuurihistoriallisen museon perusnäyttelyssä, joka johdattaa lukijat saaristolaisten mielenmaisemaan. Kansainvälistä-jutussa puolestaan tutustutaan Yhdysvaltain National Nordic Museumiin, joka katsoo Pohjoismaita rakkaudella mutta kriittisesti.

Reportaasissa kolme museonjohtajaa kertoo murrosvaiheista, joiden myötä museot ovat luoneet itsensä uudelleen. Lehdessä tutustutaan myös vapaaehtoistyöhön museoissa, fani-identiteetin rakennuspalikoihin ja punk-asenteella toteutettuun museoon.

Lukijoita ilahduttaa myös museologi Johanna Lehto-Vahteran kolumni, ristikko sekä toimittaja Koko Hubaran museovinkit. Talvinumerosta löydät myös paljon vinkkejä joulutunnelman etsintään museoista sekä jouluisia lahjaideoita ja menovinkkejä.

Museoliiton jäsenmuseoiden työntekijät voivat lukea digilehteä maksutta osoitteessa lehtiluukku.fi/lehdet/museo.

Lehteä voi seurata myös sosiaalisessa mediassa. Instagramista ja Facebookista MUSEO-lehden löytää nimellä @museolehti.

Innostavia lukuhetkiä MUSEO-lehden parissa!

Lisätiedot:

Viestinnän asiantuntija Kirsti Ruissalo