17.6.2016

Tänään on uusien museoiden superpäivä

Perjantaina 17.6. avataan kolme uutta museota. Museo Skogster, Lenin-museo ja Rallimuseo avaavat uusia näkökulmia suomalaiseen kulttuuriin ja historiaan.

Museo Skogster on Hämeenlinnan kaupunginmuseon uusi päätoimipiste. Kaupungin keskustassa sijaitsevan Skogsterin interaktiivisessa Ooh, Hämeenlinna! –näyttelyssä paljastuu tarujakin ihmeellisempiä totuuksia Hämeenlinnasta. Museon toiminnan keskeiseksi kohteeksi on otettu kaupungin asukkaat ja seudulla asuvat ihmiset, jotka osallistuvat myös näyttelyn sisällön suunnitteluun.

Länsimaiden ainoa Lenin-museo sijaitsee Tampereella, Hämeenpuistossa. Täysin uudistuneessa Lenin-museossa näkökulma laajenee Leninin vaiheista naapurimaiden yhteiseen historiaan. Uusi Lenin-museo vie kävijät matkalle halki kuohuvan 1900-luvun vallankumouksellisesta liikehdinnästä Stalinin vankileireille, toisen maailmansodan melskeisiin, kylmän sodan asetelmiin ja edelleen Neuvostoliiton hajoamisesta aina Putinin Venäjään saakka.

Rallimuseo Mobiliassa Kangasalla kertoo suomalaisen rallikansan tarinan ja tarjoaa laajan katsauksen ralliautoilun historiaan. Näyttelyssä on myös vuosittain vaihtuvia osioita, joissa käsitellään ajankohtaisia teemoja. Rallimuseossa kerrotaan myös ääriolosuhteissa ajettavista ralleista kuten aavikkoralleista, ja Suomessakin järjestettävistä talviralleista. Museo on rahoitettu osittain joukkorahoituskampanjalla.

Myös keväällä avattu uudistunut Helsingin kaupunginmuseo ja Museoviraston uusi kokoelma- ja konservointikeskus Vantaalla kertovat siitä, että museot uudistuvat ja niiden omistajat haluavat investoida museotoimintaan ja kulttuurimatkailuun. Myös museoiden kävijämäärät ovat kasvussa. Vuonna 2015 museoissa vierailtiin Museotilaston mukaan 2,9 prosenttia useammin kuin edellisenä vuonna.

Uudet museot ja vanhemmat museotuttavuudet tarjoavat elämyksellisiä retkiä  kesämatkailijoille. Koko Suomen kattava museohaku ja näyttelykalenteri toimii osoitteessa http://museot.fi

Lisätietoja: