2.5.2019
Tarinat peliin -hanke edisti museo- ja pelialojen yhteistyötä
Suomen museoliiton ja Kajaanin ammattikorkeakoulun yhteinen Tarinat peliin -hanke päättyi 30.4.2019. Hankkeen tuotokset on nyt koottu Museoliiton Moodle -verkkoalustalle.
Alustalta löytyvät verkkojulkaisuTarinat peliin – matkalla museo- ja pelialojen yhteistyöhön, pelialalle suunnattu Kulttuurista potkua peliin -verkkokurssi, linkit hankkeen pilottipeleihin sekä Museot pelissä -tapahtuman videotallenteet.
Tarinat peliin -hankkeen aineistot Moodle-verkkoalustalla: https://www.mmg.fi/museoliitto/course/index.php?categoryid=4
Hankkeen tavoitteena oli lisätä museo- ja pelialojen ammattilaisten vuoropuhelua ja osaamista tarjoamalla koulutusta sekä verkossa että lähiopetuksena. Tarkoitus oli näin lisätä pelialan toimijoiden osaamista ja kiinnostusta kulttuuriperintöaineistojen käyttöä kohtaan sekä tarjota museotoimijoille uutta tietoa ja osaamista liittyen museoympäristöjen pelillisiin mahdollisuuksiin.
Hanke järjesti 9 koulutusta tai tapahtumaa, joissa oli yhteensä noin 230 osallistujaa. Uraa uurtavaa työtä hanke teki erityisesti toteuttaessaan Suomen ensimmäisen Museo Game Jamin. Museo Game Jam osoittautui erinomaiseksi tavaksi tuoda yhteen museo- ja pelialojen toimijoita. Jamissa luotiin 9 peliä, jotka julkaistiin osoitteessa https://itch.io/jam/museo-game-jam.
Tarinat peliin -hanke toteutti pelejä yhteistyössä museoiden kanssa. Pelinkehityksen avulla haluttiin oppia käytännössä museoiden ja pelinkehittäjien yhteistyöstä. Pilottipelien myötä haluttiin myös testata fotogrammetrian käyttöä museo-objektien ja -rakennusten mallinnuksessa. Pilottipelit toteutettiin yhdessä Tekniikan museon, Kajaanin taidemuseon, Kainuun Museon ja Turkansaaren ulkomuseon (Museo- ja tiedekeskus Luuppi) kanssa. Tuloksena syntyi kolme virtuaalitodellisuuteen sijoittuvaa peliä ja yksi mobiililaitteella pelattava peli. ESKO – Suomen ensimmäinen tietokone, Painajaisista paksu peite,Kajaanin Raatihuoneen Time Janitor jaTurkansaaren kirkko-pelit esittelevät museoiden sisältöjä uusilla tavoilla. Pelit jäävät museoiden käytettäviksi ja ne julkaistaan myös Steam-peliportaalissa, josta kuka tahansa voi ne ladata käyttöönsä.
Hanke vahvisti ajatusta siitä, että museoiden kulttuuriperintösisällöt toimivat hyvin myös peleissä ja pelillisissä sovelluksissa. Pelit, pelillisyys ja laajennettu todellisuus eli XR ovat tätä päivää. Myös kulttuuriperintöalan on syytä panostaa näihin. Kaiken kaikkiaan maahan tarvittaisiin valtakunnallinen ohjelma, jonka puitteissa voitaisiin laajan verkostoyhteistyön avulla tutkia ja kehittää XR:n käyttötapoja museoissa ja kulttuurikohteissa sekä rakentaa kestäviä rahoitusvaihtoehtoja ei-kaupallisille XR-sisällöille. Tarvitsemme myös tutkittua tietoa museoiden XR-sisältöjen käyttäjäkokemuksista ja vaikutuksista esimerkiksi sisältöjen saavutettavuudelle.
Tulevaisuuden yhteistyötä edistämään hanke on perustanut Facebook-ryhmän nimeltään Museo- ja pelialan toimijoiden yhteistyö, https://www.facebook.com/groups/museotjapelit/. Ryhmässä museo- ja pelialojen ammattilaiset, opiskelijat ja harrastajat voivat keskustella, etsiä yhteistyökumppania ja jakaa kiinnostavia uutisia.
Hankkeesta lisää:
https://museoliitto.fi/tarinatpeliin
https://cse.fi/vr-museums/
Lisätietoja
Koulutus- ja kehittämisasiantuntija
Pauliina Kinanen
pauliina.kinanen(a)museoliitto.fi
p. +358 40 3542205