19.8.2024

Poliitikon museoharjoittelu

Tiedote: Kymmenet päättäjät harjoittelevat tällä viikolla museoissa ympäri maata

Kokoelmatyötä journalistinen kuva-arkisto JOKAssa. Kuva Katariina Salmi

Valtakunnallinen Poliitikon museoharjoittelu -viikko on alkanut. Museoharjoittelussa poliitikot pääsevät itse tarttumaan museotyöhön, kuten konservointiin, museomummojen kokoukseen tai höyrylaivan siistimiseen. Museoliiton järjestämää kampanjaviikkoa vietetään museoissa ympäri maan 19.–23.8.2024. Media on tervetullut seuraamaan poliitikkojen harjoitteluja.

Poliitikon museoharjoittelu järjestetään Suomessa nyt yhdeksättä kertaa. Kampanjan tarkoitus on avata museotyön monimuotoisuutta ja merkitystä. Samalla museot pääsevät näyttämään, kuinka laajasti niiden työ vaikuttaa yhteiskuntaan.

Tänä vuonna kampanjaan on ilmoittautunut lähes 50 päättäjää, ja osallistujajoukko kasvaa vielä viikon edetessä. Valtaosa päättäjistä on tänä vuonna kaupungin- tai kunnanvaltuutettuja, ja lisäksi mukana on toistakymmentä kansanedustajaa.

Tampereella Museokeskus Vapriikissa harjoitteluun osallistuu kunta- ja omistajaohjausministeri Anna-Kaisa Ikonen. Helsingin kaupunginmuseo saa vieraikseen kaksi apulaispormestaria, joista Anni Sinnemäki vierailee Ruiskumestarin talossa ja perehtyy kulttuuriympäristötyöhön. Daniel Sazonov tutustuu kulttuurihyvinvointityöhön ja tapaa museomummoja sekä -vaareja. Moni museo on järjestänyt päättäjälle ajankohtaista ohjelmaa, ja esimerkiksi Porin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Arja Laulainen pääsee kurkistamaan peruskorjattavan Porin taidemuseon työmaalle.

Kampanjassa on mukana yli 30 museota pääkaupunkiseudulta Sodankylään. Päättäjät ovat monissa kaupungeissa innostuneet osallistumaan sankoin joukoin. Hämeenlinnan kaupunginmuseossa neljä kaupunginvaltuutettua osallistuu työpajaan, jossa ideoidaan 160-vuotisjuhlavuoden uudistuksia Sibeliuksen syntymäkotiin. KAMU Espoon kaupunginmuseolla poliitikkoharjoittelijoita on kuusi, ja Vantaan museopalveluiden päättäjävieraita on peräti kymmenen.

Tiedotusvälineet ovat tervetulleita seuraamaan poliitikkojen museopäivää ja haastattelemaan poliitikkoja vierailun yhteydessä. Vierailuista voi sopia suoraan museoiden kanssa. Täältä pääset näkemään listan osallistuvista museoista ja päättäjistä. Lista päivittyy koko kampanjaviikon ajan, kun aikataulut varmistuvat. Myös Museoliitto neuvoo mieluusti sopivan haastateltavan löytämisessä.

Sosiaalisessa mediassa kampanjaa voi seurata tunnisteella #poliitikonmuseoharjoittelu.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Miisa Pulkkinen, +358 40 523 9984, miisa.pulkkinen@museoliitto.fi