17.4.2014

TrendsWatch kertoo museomaailman tulevaisuuden trendit

Center for the Future of Museums on julkaissut vuosittaisen katsauksen museomaailman tulevaisuuteen. Vuonna 2014 trendejä ovat sosiaalinen yrittäjyys, moniaistiset kokemukset, big data, yksityisyys, sharing economy eli ’jakamistalous’ sekä robotit.

Julkaisussa kerrotaan, miksi juuri nämä ilmiöt ovat ajankohtaisia ja mitä se tarkoittaa museoille. Lisäksi raportissa kerrotaan esimerkkejä, miten museot ovat mukana trendeissä ja ehdottaa myös uusia toimintamalleja.

Vastaava raportti on julkaistu myös vuosina 2012 ja 2013. Silloin trendejä olivat muun muassa joukkoistaminen, 3D-tulostus, laajennettu todellisuus ja pop-up -kokemukset.

TrendsWatch-julkaisut ovat luettavissa verkossa: http://www.aam-us.org/resources/center-for-the-future-of-museums/projects-and-reports/trendswatch

Center for the Future of Museums on osa American Alliance of Museums -järjestöä.