Museoliitto

25.10.2012

Tunne maisema on vuoden 2012 museojulkaisu

Suomen museoliiton järjestämän Museojulkaisukilpailun 2012 on voittanut Jyväskylän taidemuseon ja Maaseudun Sivistysliiton julkaisema teos Tunne maisema. Kirjan ovat toimittaneet Pauline von Bonsdorff, Seija Heinänen ja Virpi Kaukio.

Museojulkaisukilpailun voittaja julkistettiin Helsingin kirjamessuilla 26.10. Esiraadin poimimasta kuuden finalistin joukosta voittajan valitsi tänä vuonna professori Martti Häikiö. Esiraadin puheenjohtaja toimi museoneuvos Anja-Tuulikki Huovinen.

Tunne maisema -kirjan artikkeleissa käsitellään maisemasuhteen muotoutumista ja muutoksia sekä tapaa käsitellä maiseman ja ympäristön havaitsemista kuvataiteessa. Idean kirjaan ovat antaneet Akseli Gallen-Kallelan ja Pekka Halosen Keski-Suomessa ja keskisuomalaisista aiheista maalaamat maisemat, joita FT Seija Heinänen tutki Jyväskylän taidemuseossa. Artikkeleiden kirjoittajat ovat taidehistoriaan sekä maisema- ja ympäristötutkimukseen erikoistuneita tutkijoita.

Valintaperusteluissaan Häikiö toteaa, että ’Teos on yllätyksellinen ja silmiä avaava, virkistävä ja moniääninen, särmikäs ja tyylikäs. Teos problematisoi ja konkretisoi maiseman käsitteen. Kokonaisuus on dramaattisen latautunut. Akateeminen viisaus yhdistyy sopivasti arkikielen selvyyteen. Kuvailmaisu on vaikuttava kannesta lähtien. Erityinen ansio on tuoreiden näkökulmien avaaminen maisemakuvauksen jättiläisklassikkoon Akseli Gallen-Kallelaan.’

Suomen museoliitto on järjestänyt Museojulkaisukilpailun vuodesta 1992 lähtien. Kilpailun tarkoituksena on tehdä tunnetuksi museoiden korkeatasoista julkaisutoimintaa. Julkaisut kertovat museotyöhön liittyvästä monipuolisesta asiantuntemuksesta, näyttely- ja tutkimustoiminnasta sekä museoiden hoitamasta taide-, kulttuuri- ja luonnonperinnöstä.

Tunne maisema

Toimittajat: Pauline von Bonsdorff, Seija Heinänen, Virpi Kaukio
Kuvatoimitus ja ulkoasu: Maria Tjader-Knight / BoringDesign
Jyväskylän taidemuseo ja Maaseudun sivistysliitto, 2011, Helsinki