12.5.2015

Valtakunnalliset museopäivät kokoavat museoalan ammattilaiset Lappeenrantaan 18.-20.5.2015

Yli 200 museoalan ammattilaista ja luottamushenkilöä saapuu Lappeenrantaan Valtakunnallisille museopäiville 18.-20.5.2015. Tilaisuus huipentuu tiistaina 19.5. Linnoituksen Kehruuhuoneella järjestettävään Museogaalaan, jossa palkitaan museoiden parhaimmistoa.

Tänä vuonna päivien teema on museoiden kansainvälistyminen. Kulttuurin ja museoiden kasvavasta merkityksestä kansainvälisessä yhteistyössä kertovat muun muassa suurlähettiläs Heikki Talvitie ja projektipäällikkö Veronika Kojo Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.

Museopäivien kansainvälinen vieras on Dr. Vladimir Grusman Venäjän etnografisesta museosta Pietarista. Hänen puheenvuorossa tutustutaan museoiden toteuttamiin yhteistyöprojekteihin. Paneelikeskustelussa pohditaan kulttuurin vaikutusta kaupungin imagon rakentajana.

Juhlavassa Museogaalassa julkistetaan Vuoden museo- ja Vuoden museoviestintäteko -palkintojen saajat. Vuoden museo -palkinnon finalistit ovat Lappeenrannan museot, Sagalundin museo, Serlachius-museo Gösta ja Tornionlaakson maakuntamuseo – Tornedalens museum.

Vuoden museoviestintäteko -palkinto jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa onnistuneelle ja positiivisesti erottuvalle museoalan viestintäteolle. Loppukilpailuun ovat päässeet EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Helsingin kaupunginmuseo, Joensuun museot sekä Oulun museo- ja tiedekeskus Luuppi.

Museopäivien aikana pidetään myös Suomen museoliiton 92. vuosikokous. Suomen museoliitto on vuonna 1923 perustettu museoiden keskusjärjestö.

Tapahtuman järjestävät Suomen museoliitto, Lappeenrannan museot ja Lappeenrannan kaupunki.

Museopäivien ohjelma

Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan museoalan ajankohtaisista puheenaiheista!

LISÄTIETOJA:

Kimmo Levä