8.10.2013

Veikkauksen edunvälittäjäverkoston puheenjohtajaksi Olli Joensuu, Kimmo Levästä varapuheenjohtaja

Veikkauksen edunvälittäjät – aiemmin Veikkauksen edunsaajat – on liikunnan, nuorisotyön, tieteen ja kulttuurin edustajista muodostuva verkosto, joka pyrkii vaikuttamaan suomalaisen rahapelien yksinoikeusjärjestelmän säilyttämiseen ja sen mahdollistamaan rahoitukseen.

Allianssin pääsihteeri Olli Joensuu valittiin Veikkauksen edunvälittäjien puheenjohtajaksi Suomen elokuvasäätiön toimitusjohtajan Irina Krohnin väistyttyä tehtävästä.

’Veikkauksen tuotolla rahoitetaan vuosittain merkittävä osa nuorisotyön, liikunnan, tieteen ja kulttuurin toiminnasta. Edunvälittäjäverkosto tekee arvokasta työtä yksinoikeusjärjestelmän turvaamiseksi niin kotimaassa kuin Euroopassakin’, Olli Joensuu toteaa.

Veikkauksen tuotto on merkittävä koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Vuonna 2012 opetus- ja kulttuuriministeriö jakoi veikkausvoittovaroja 525,7 miljoonaa euroa.

’Haluan verkoston puheenjohtajana olla turvaamassa koko edunsaajakentän toimintaa. Hyvään elämään tarvitaan niin liikuntaa, kulttuuria, tiedettä kuin nuorisotyötäkin. Maailman paras rahapelijärjestelmä ehkäisee myös tehokkaasti pelihaittoja’, Olli Joensuu muistuttaa.

Veikkauksen edunvälittäjäverkosto vaikuttaa aktiivisesti eurooppalaiseen rahapelipolitiikkaan. Kotimaassa vaikuttamistyö kohdistuu nyt ensi kevään europarlamenttivaaleihin ja vuoden 2015 eduskuntavaaleihin sekä hallitusohjelmavaikuttamiseen. Verkoston varapuheenjohtajana toimii Museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä ja sihteerinä Valon Laura Andersson.

’Jokainen suomalainen hyötyy Veikkauksen tuotosta. Tätä järjestelmää on arvokasta puolustaa’, Olli Joensuu sanoo.

Yli kymmenen vuoden ajan toimineeseen Veikkauksen edunvälittäjien verkostoon kuuluvat Finland Festivals ry, Suomen Akatemia, Suomen Elokuvasäätiö, Suomen museoliitto ry, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry, Suomen Sinfoniaorkesterit ry, Suomen Teatterit ry, Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio VALO ry ja Suomen Kansallisooppera.

Lisätietoja:

Allianssin puheenjohtaja Olli Joensuu, p. 045 139 2350
Veikkauksen edunvälittäjäverkoston hankejohtaja Petri Lahesmaa, p. +32 4769 09496
Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä, p. 040 166 2816