Museoliitto

19.1.2021

Vuoden 2021 museokampanjat kalenteriin

Museoliitto järjestää vuonna 2021 jälleen kolme valtakunnallista kampanjaa: Museoviikon, Poliitikon museoharjoittelun sekä Opi museossa -viikon. Teemaviikkojen päivämäärät on päätetty ja toivomme museoiden ottavan ne huomioon aikataulujen suunnittelussa. Lisäksi Museoliitto on yksi Tampereella marraskuussa 2021 järjestettävän Kulttuurigaalan yhteiskunnallisista pääyhteistyökumppaneista.

Suurelle yleisölle suunnattu valtakunnallinen Museoviikko järjestetään 17.-23.5.2021. Museoviikon ajalle osuu kansainvälinen Museopäivä 18.5.2021. Museoliitto vastaa Museoviikon koordinnoinnista, ohjelmaa tuottavat museot. Kampanjalle avataan huhtikuun aikana tapahtumakalenteri, johon museot voivat ilmoittaa tapahtumistaan. Viestintäyhteistyötä tehdään Museokortin kanssa. Museoliitossa viikosta vastaa projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo ja viestintäsuunnittelija Jenna Honkanen

Lisäksi Museoliitto kannustaa suomalaismuseoita osallistumaan kansainväliseen #MuseumWeek -verkkokampanjaan, joka järjestetään myös toukokuussa.

Museoliitto järjestää Poliitikon museoharjoittelu -viikon 23.-27.8.2021. Viikon tavoitteena on kertoa poliitikoille museoiden monipuolisesta työstä käytännönläheisellä tavalla. Kampanjalle avataan kesäkuun alussa rekisteri, johon museot voivat ilmoittaa poliitikkovierailuitaan. Osallistujalistaa päivitetään koko kampanjan ajan. Poliitikon museoharjoittelusta vastaa viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori.

Museoliitto koordinoi erityisesti koululaisille ja opiskelijoille suunnattua Opi museossa -kampanjaa, joka tuo esiin museoita monipuolisina oppimisympäristöinä. Kampanja järjestetään 5.–8.10.2021. Museoliitto vastaa Opi museossa -viikon koordinnoinnista, ohjelmaa tuottavat museot. Kampanjasta vastaa projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo ja viestintäsuunnittelija Jenna Honkanen

Lisäksi Museoliitto on yksi Tampereella 25.11.2021 järjestettävän Kulttuurigaalan yhteiskunnallisista pääyhteistyökumppaneista. Gaalan yhteydessä tuodaan esiin museoalan merkitystä ja roolia osana suomalaista kulttuurisektoria ja nostetaan esiin Suomen museoliiton kuluttajabrändejä, erityisesti Museokorttia.

viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori
tuuli.rajavuori@museoliitto.fi

projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo
eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi