2.1.2019

Vuoden museo 2019 -palkintoa hakee seitsemän museota

Vuoden museo 2019 -palkintoa on hakenut seitsemän museota eri puolilta Suomea. Vuoden museoviestintäteko -palkintoa haki 12 museota. Hakuaika päättyi 31.12.2018.

Seitsemän museota esittelee Vuoden museo -hakemuksissaan uudistuksia ja innovaatioita, joita museoissa on toteutettu sekä laajaa näkyvyyttä ja vaikuttavuutta tuoneita hankkeita. Mukana on myös kaksi yksityishenkilöiden tekemää ehdotusta Vuoden museoksi.

Vuoden museoviestintäteko -kilpailuun tuli 12 tasokasta hakemusta. Viestinnän eri keinot, kanavat ja tyylit sekä museotyön sisältö tulevat esille ehdotuksissa hyvin monipuolisesti.

Finalistit julkaistaan tammikuun aikana

Molempien kilpailuiden hakuaika päättyi 31.12.2018. Vuoden museo -finalistit julkaistaan tammikuun aikana, jolloin tiedotetaan myös tarkemmin Vuoden museoviestintäteko -kilpailun etenemisestä.

Raati vierailee Vuoden museo -finalistimuseoissa kevään aikana. Vuoden museoviestintäteko -palkinnosta päätetään hakemusten perusteella. Voittajat palkitaan Museopalkintogaalassa Museopäivillä Tampereella 16.5.2019.

Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n Suomen komitea ja Suomen museoliitto järjestävät kuudetta kertaa Vuoden museo -kilpailun. Joka toinen vuosi jaettava Vuoden museoviestintäteko -palkinto jaetaan nyt kolmatta kertaa. Lisäksi gaalassa jaetaan ensimmäistä kertaa Museokortin yleisöpalkinto.

Eeva-Liisa Taivassalo

Suomen museoliitto, palkintolautakunnan sihteeri