Museoliitto

25.1.2017

Vuoden museo- ja Vuoden museoviestintäteko -palkintofinalistit valittu

Vuoden museo 2017 -palkintoa tavoitteli yhdeksän ehdokasta, ja Vuoden museoviestintäteoksi oli ehdolla kuusi kokonaisuutta. Ehdokkaiden joukosta valittiin finalisteiksi neljä museota ja kolme viestintätekoa.

Vuoden museo 2017 -finalistimuseot ovat Helsingin kaupunginmuseo, Lenin-museo, Päivälehden museo ja Vantaan taidemuseo Artsi. Vuoden museoviestintäteko 2017 -finalisteja puolestaan ovat Hotelli- ja ravintolamuseon, Lottamuseon, Teatterimuseon ja Vantaan kaupunginmuseon yhteinen näyttely- ja tapahtumakokonaisuus Rakkauden tiloja, Visavuoren museon Visavuoren kokoelmat kommentoimassa nykyaikaa somessa ja Vantaan taidemuseo Artsin Graffitin merkitys yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Museopalkintoraati valitsi finalistit 20.1.2017. Raati oli valinnoissaan yksimielinen.

Kilpailu etenee lähikuukausina, kun palkintoraati vierailee finalistimuseoissa. Voittajat julkistetaan Valtakunnallisilla museopäivillä, jotka järjestetään Raumalla 8.–10.5.2017.

Suomen museoliiton ja ICOMin Suomen komitean Vuoden museo -palkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Museon toiminta on myös tuonut uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle.

Vuoden museoviestintäteko -palkinnolla puolestaan huomioidaan onnistunut ja positiivisesti erottuva museoalan viestintäteko. Halutessaan raati voi myöntää myös Vuoden erikoispalkinnon.

Palkintoraadin jäseniä ovat Maija Ekosaari, Selma Green, Pirjo Hamari, Teemu Keskisarja, Tuuli Rajavuori, Johanna Selkee ja Pauli Sivonen. Sihteerinä toimii Eeva-Liisa Taivassalo Suomen museoliitosta.

Maija Ekosaari, palkintoraadin puheenjohtaja
ICOM Suomen komitea
ekosaari(a)iki.fi

Eeva-Liisa Taivassalo, palkintoraadin sihteeri