6.4.2016

Vuoden museojulkaisu 2016 -kilpailun finalistit on valittu

Vuoden museo -palkintoihin kuuluvan Vuoden museojulkaisun loppukilpailuun päässeet on valittu. Kilpailuun esitettiin 23 julkaisua. Museopalkintolautakunta valitsi loppukilpailuun neljä painettua julkaisua ja yhden digitaalisen julkaisun. Kilpailun voittaja julkistetaan Inarissa Valtakunnallisilla museopäivillä Museopalkintogaalassa 26.5.2016.

Valitut finalistit kuvastavat museoiden julkaisutoiminnan monipuolisuutta ja ovat osoitus toimivasta yhteistyöstä eri toimijoiden kanssa. Joukossa on taiteilijaelämäkertoja, poikkitaiteellisen projektin näyttelyfilosofian pohdintaa, kaavoitus- ja rakennusperintöä ja historian oppiaineen kanssa tehty tietokirja.

Finalistit

Digijulkaisu

Akseli Gallen-Kallelan ja Pekka Halosen Facebook -profiilit taiteilijoiden 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuonna 2015. Taiteilijoiden FB-profiileihin voi käydä tutustumassa osoitteissa: www.facebook.com/gallenkallela/ ja www.facebook.com/taiteilijapekkahalonen/?fref=ts
Julkaisija: Gallen-Kallelan Museo

Painetut julkaisut

Kolme tehdasta, yksi kunta – Kuusankosken kaavoitus- ja rakennusperintö 1850-1959
Kirjoittaja ja valokuvat: Rurik Wasastjerna
Graafinen suunnittelu: Salla Bedard
Kouvolan kaupunginmuseon julkaisuja 5
ISBN 978-951-8990-34-8

NUBBEN – Lars-Gunnar Nordström
Kirjoittajat: Erik Kruskopf, Serge Lemoine, Mauri Niemi, Oscar Ortiz-Nieminen, Henna Paunu
Graafinen suunnittelu: Anne Kaikkonen/timangi.fi
Taitto: Lasse Linnilä, Timo Jaakola
EMMA – Espoon modernin taiteen museon julkaisuja 42/2015
ISBN 978-952-5509-42-7

Paperiperkele – Paper Devil
Toimitus: Annika Pynnönen & Pauli Sivonen
Kirjoittajat: Mikko Myllykoski, Claire Pillsbury, Hanna Helavuori, Helena Sederholm
Graafinen suunnittelu: Teija Lammi, Grafemi
Kuvat: Sampo Linkoneva
Serlachius-museoiden julkaisuja 17
ISBN 978-952-7017-06-7

Suomalaisten pyhiinvaellukset keskiajalla: Kun maailma aukeni
Toimittaneet: Sari Katajala-Peltomaa, Christian Krötzl, Marjo Meriluoto-Jaakkola
Graafinen suunnittelu ja taitto: Timo Numminen, Terhi Adler
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 1399
Tampereen museoiden julkaisuja 136
ISBN 978-952-222-530-6

Palkintolautakunnan jäseninä ovat Anne Sjöström (puheenjohtaja), Merja Heiskanen, Kimmo Levä, Liisa Lindgren, Päivi Salonen, Kaisa Viljanen ja Ditte Winqvist. Lautakunnan sihteerinä toimii Eeva-Liisa Taivassalo.

Lisätietoja:

Anne Sjöström