2.1.2018

Vuoden museoksi hakee 17 museota

Vuoden museo 2018 -palkintoa on hakenut 17 museota eri puolilta Suomea. Vuoden museojulkaisu -palkintoa hakee 21 museota.

Vuoden museo 2018 -palkinto kiinnostaa museoita ennätyksellisen paljon. Peräti 17 museota esitteli hakemuksissaan uudistuksia ja innovaatioita, joita museoissa on toteutettu. Mukana on muutama aivan uusi museo sekä lukuisia laajan uudistuksen läpikäyneitä museoita.

– Vuoden museo -kilpailusta tulee todella tiukka ja raadilla on vaativa tehtävä käydessään läpi hakemuksia ja valitessaan finalisteja, arvioi Suomen museoliiton viestintäpäällikkö Nelli Korpi.

Myös Vuoden museojulkaisu -kilpailun ehdokkaita on paljon ja niiden taso korkea. Raati pääsee perehtymään 21 julkaisuun, jotka ovat ilmestyneet vuosien 2015–17 aikana.

Finalistit julkaistaan tammikuun aikana

Molempien kilpailuiden hakuaika päättyi 31.12.2017 ja Vuoden museo -finalistit julkaistaan tammikuun aikana. Vuoden museojulkaisu -finalistit julkaistaan myöhemmin keväällä. Raati vierailee finalistimuseoissa kevään aikana ja palkitsee voittajan Museopalkintogaalassa Vaasan Museopäivillä 24.5.2018.

Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n Suomen komitea ja Suomen museoliitto järjestävät viidettä kertaa Vuoden museo -kilpailun sekä joka toinen vuosi jaettavan Vuoden museojulkaisu -kilpailun.

Suomen museoliitto
viestintäpäällikkö Nelli Korpi