5.6.2025
”Yleisöä ei voi aliarvioida”

Kuvaaja: Lennart Holmberg.
Heidi Aho on pitkän linjan tapahtuma-alan yrittäjä, joka toimii konsulttina erilaisille kulttuuri- ja urheiluhankkeille. Hän on ollut mukana kehittämässä tapahtumien yleisökokemuksia, ohjelmatoimistoja ja urheiluhallien ravintolapalveluita. Museoita Aho haluaa rohkaista ajattelemaan uudelleen.
Aho tunnustaa olevansa ”mainstream”-museokävijä – sellainen, joka täytyy melkein hakea kotoa, ellei näyttely ole noussut somessa ilmiöksi. Juuri siksi hän kokee olevansa hyvä esimerkki siitä, miten museot voisivat tavoittaa uusia yleisöjä.
”Käyn museossa silloin, kun somessa on paljon juttua jostain näyttelystä ja tulee olo, että tätä ei voi missata. Jossain vaiheessa Kiasmasta tuli mulle sellainen paikka, että jos ei ollut muuta tekemistä, niin lähdin sinne vaan haahuilemaan.”
Pitkän uran tapahtuma-alalla tehnyt Aho on nähnyt festivaalien ja urheilutapahtumien muuttuneen paljon vuosien varrella.
”Aiemmin kaikki pyöri artistien ja pelin ympärillä, mutta nykyään suunnittelun keskiössä on yleisö. Musiikki on edelleen tärkeää, mutta ohjelmasuunnittelun rinnalla mietitään myös, miten asiakas viihtyy ja mitä oheisohjelmaa tarjotaan. Oheisohjelman rakentamisessa kumppanit ovat tärkeässä roolissa.”
Aho näkee saman pätevän niin jääkiekkoon kuin museoihin.
”Pelit ovat selvä osa kokonaisuutta, mutta tapahtuman vetovoima syntyy myös muista elementeistä. Miksi asiakas tulee paikalle? Mitä muuta hän saa kuin sen, mitä odotti?”
Hän muistuttaa, että asiakas ei aina itse tiedä, mitä haluaa. Uusia asioita kannattaa kokeilla ja asiat pitää vain osata tarjoilla oikein.
”Kun kysytään, mitä ihmiset haluaisivat syödä tapahtumassa, he vastaavat: salaattia ja alkoholitonta viiniä. Mutta kun he pääsevät paikalle, he saattavat päätymään ostamaan lihapiirakan ja tuopin. Kuluttajakäyttäytyminen ei muutu nopeasti vaan muutoksille pitää antaa aikaa.”
Aho muistuttaa, että museoiden kannattaa hyödyntää yritysyhteistyötä paitsi rahoitusmuotona, myös kokemusten mahdollistajana. Yritykset voivat tukea tapahtumia, mutta myös tarjota asiakkailleen ainutlaatuisia elämyksiä.
”Vaikkapa yritysjuhla taideteosten keskellä ei ole mahdoton ajatus! Ihmiset osaavat kyllä käyttäytyä.”
Aho muistaa elävästi esimerkin Tallinnan Fotografiskasta, jossa drinkkibaari oli sijoitettu keskelle näyttelytilaa. Baarimestari kertoi samalla taideteoksista.
”Se oli siistiä. Asiakas sai enemmän kuin odotti.”
Aho kannustaa museoita arvioimaan omaa toimintaansa kriittisesti ja astumaan ulos mukavuusalueelta.
”Tapahtuma-alan muutos on pitkälti nuorten tekemää. He tuovat uutta ajattelua, ja kokeneet voivat tarjota foorumin sen toteuttamiseen. Työyhteisöt tarvitset diversiteettiä. Museoidenkin kannattaa astua ulos omista raameista ja tutuista ajatusmalleista. Mieti, mistä itse maksaisit ja yllätä asiakas.”
Syyskuussa järjestettävillä yleisötyöpäivillä Savonlinnassa voit kuulla, mitä museot voisivat Ahon mukaan oppia festivaaleilta ja urheilumaailmasta. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!