KOULUTUS

Museomestareiden koulutus

Perustetyöryhmä ensimmäisessä kokouksessaan Opetushallituksessa 9.6.2015.

Museoliittoon tulee säännöllisesti kyselyjä siitä, miten museomestariksi voi opiskella tai onko museomestareille olemassa omaa tutkintoa. Museoliitto on ollut aktiivisesti yhteydessä Opetushallitukseen ja esittänyt ammatillisiin tutkintoihin muutosta ja näyttötutkintoa museomestareille.

Koulutusasia saatiin ratkaistua sisällyttämällä museomestareiden osaamisala osaksi käsityömestarin erikoisammattitutkintoa. Opetushallitus asetti keväällä 2015 työryhmän, joka on valmistellut tutkinnon perusteet museotekniikan alan osaamisalaksi (museomestari) käsityömestarin erikoisammattitutkintoon.

Perustetyöryhmään kuuluvat koulutus- ja kehittämisjohtaja Leena Tokila Museoliitosta (puheenjohtaja), KM Inka Tähtinen (sihteeri), museomestari Konsta Nikkanen Espoon kaupunginmuseosta ja museomestari Jyrki Järvinen (Suomen museotekniset ry:n edustajat), museotoimenjohtaja Kirsi Niku Kymenlaakson museosta, kokoelmahallintajohtaja Riitta Ojanperä Kansallisgalleriasta, amanuenssi Risto Hakomäki Suomen kansallismuseosta, yliopettaja Tuula Auer Metropolia ammattikorkeakoulusta sekä opetusneuvos Hanna Ketonen Opetushallituksesta. Työryhmä piti ensimmäisen kokouksensa kesäkuussa 2015, ja osaamisalan perusteet viimeisteltiin lausuntojen jälkeen lokakuussa 2016.

Opetushallituksen johtokunta on käsitellyt perusteasiakirjan ja tutkinnon perusteet astuvat voimaan 1.3.2017. Metropolia Ammattikorkeakoulu hakee tutkinnon järjestämisoikeutta.

Museotekniikan osaamisala (museomestari) koostuu kahdesta pakollisesta tutkinnon osasta ja seitsemästä valinnaisesta tutkinnon osasta, joista suoritetaan yksi. Tutkinto suoritetaan ammatillisesti hoidetussa museossa.

Osaamisalan pakolliset tutkinnon osat

• kokoelmahallinta
  • näyttelyn tekninen toteuttaminen.
Osaamisalan valinnaiset tutkinnon osat
  • asiakastyö toteuttaminen museomestarin tehtävissä
  • audiovisuaalisen tekniikan käyttö museossa
  • kansainvälisen näyttelyn tuonti ja vienti
  • kehittämisprojektin toteuttaminen museossa
  • logistiikan suunnittelu ja toteutus museotyössä
  • museokokoelmien kookkaiden koneiden säilytys sekä huolto ja kunnostus
  • valaisun toteuttaminen museossa.

Linkki lausuntopyyntöön ja tutkinnon perusteisiin:

Lisätietoja näyttötutkinnoista.

Lisätietoja antaa Museoliiton koulutus- ja kehittämisjohtaja Leena Tokila, leena.tokila@museoliitto.fi puh. 040 534 6232. Metropolian yhteyshenkilönä on lehtori Heikki Häyhä, heikki.hayha@metropolia.fi.

Alla olevassa videossa Suomen museoliiton koulutus- ja kehittämisjohtaja Leena Tokila kertoo museomestareille tarkoitetun koulutuksen sisällöistä. Video on tallennettu tammikuussa 2017 Opetushallituksen järjestämässä taideteollisuusalan ammatillisten tutkintojen kehittämispäivässä. Haastattelijana opetusneuvos Hanna Ketonen.