Museoliitto

29.12.2014

Ehdota uusia museoalan asiasanoja!

Mikä asiasana mielestäsi puuttuu MASAsta tai MAOsta? Vastaa kyselyyn 16.1.2015 mennessä ja osallistu sanastojen päivittämiseen.

Museoalan asiasanasto (MASA) on Museoviraston 1990-luvulla kehittämä asiasanasto, jota on käytetty museokokoelmien luettelointiin. Museoalan asiasanasto muunnettiin Museoalan ontologiaksi (MAO) vuosina 2002 – 2004, ja yhdistettiin taideteollisuusalan ontologian (TAO) kanssa. Tätä kokonaisuutta kutsutaan nykyään MAO/TAO -ontologiaksi (Museoalan ja taideteollisuusalan ontologia).

Museovirasto ja Museo 2015 -hanke päivittävät Museoalan ontologiaa (MAO), jotta se vastaisi paremmin museoiden tarpeita. Ontologian kehittämistä varten pyydämme museoammattilaisten ehdotuksia uusiksi asiasanoiksi. Onko mielessäsi joku asiasana, jonka olet huomannut puuttuvan MAOsta tai MASAsta? Tarvitsisitko sitä museokokoelmien luetteloinnissa?

Sanastojen päivittäminen tapahtuu tästä linkistä. Sanasto- ja ontologia-asiantuntijat käyvät läpi tulleet ehdotukset keväällä 2015, ja valitsevat MAOon lisättävät asiasanat. Sanastokeskus TSK ry lisää asiasanat Museoalan ontologiaan. Kysely on avoinna 16. tammikuuta 2015 saakka.

Linkit:
Finto
– suomalainen palvelu sanastojen, ontologioiden ja luokitusten julkaisua ja käyttöä varten
MAO/TAO – Museoalan ja taideteollisuusalan ontologia
Museoalan asiasanaston uudistaminen -verkkojulkaisu

Sanastokeskus TSK ry
Museo 2015 -hanke

Lisätietoja: Museo 2015 -hankkeen luettelointikoordinaattori Leena Furu, leena.furu(a)nba.fi, p. 040 128614

Voisit olla myös kiinnostunut näistä