7.8.2020

Euroopan historian talo kerää koronakriisiin liittyvää aineistoa kokoelmiinsa

Euroopan historian talo kerää Make Covid History -hankkeen myötä kokoelmiinsa esineitä ja aineistoja, jotka kertovat elämästä Euroopassa koronakriisin keskellä. Euroopan historian talo toivoo kaikkien eurooppalaismuseoiden laajentavan yhteistyössä hankkeessa kartutettavaa kokoelmaa.

Euroopan historian talossa on käynnistetty hanke, Make Covid History  Hankkeen tarkoituksena on dokumentoida, miten eurooppalaiset ovat olleet toistensa tukena, pitäneet toivoa yllä, rakentaneet yhteishenkeä ja käyttäneet luovuutta nykyisen pandemian keskellä sekä millaisia dramaattisia hetkiä, tarpeita ja hätätilanteita pandemia on tuonut mukanaan. Euroopan historian talo kerää niin tarinoita, esineitä, kuvia kuin äänimateriaalia, joiden avulla voidaan kertoa tästä erityisestä ajasta.

Miten suomalaismuseot voivat olla mukana hankkeessa?

Jos museonne on kerännyt korona-aikaan liittyviä esineitä tai muistoja, voitte jakaa niistä digitaalisesti valikoituja paloja Euroopan historian talon kanssa. Näin suomalaismuseoiden työntulokset saavat myös Euroopan laajuista näkyvyyttä.

Toimittamassanne aineistossa voi olla esimerkiksi kuvia esineistä, valokuvia tai videoita. Digitaalisen aineiston voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen houseofeuropeanhistory@europarl.europa.eu.

Ohessa tarkemmat ohjeet aineiston jakamiseen:

• Lähetä sähköpostin liitteenä kuvia korkeintaan viidestä teemaan liittyvästä objektista.
  • Valokuvien tulisi mielellään olla vähintään koossa 1000X1000 pixeliä, jpg-, pdf-, png- tai bmp-formaatissa.
  • Jos tiedoston koko on suurempi kuin 10mb, valokuvat tulisi ladata WeTransferin kautta ja lähettää sitten WeTransfer-linkki sähköpostitse.
  • Videoiden formaatin tulisi olla muodossa MP4, MPEG, MOV tai AVI. WeTransferia kannattaa käyttää myös videon lähettämisessä, jos tiedoston koko ylittää 10mb.
  • Muista merkitä objektin omistaja ja hallinnoija, antaa objektille lyhyt nimi/otsikko, kirjata tekijänoikeuksiin liittyvät krediitit sekä kirjoittaa lyhyt taustatarina tai antaa tarvittava informaatio objektista. Esittelytekstin tulisi olla kokonaisuudessaan alle 200 sanaa.

Jos museonne on kerännyt korona-aikaan liittyvää aineistoa, vastaa kyselyyn

Euroopan historian talo on pannut merkille, että suuri määrä eurooppalaismuseoita on tallentanut koronakriisiin liittyvää kulttuuriperintöä. Euroopan historian talo haluaisi tutkia näiden kokoelmien kartuttamiseen liittyvää päätöksentekoa ja vertailla näkemyksiä sekä toimintatapojen yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia.

Euroopan historian talo onkin laatinut lyhyen teemaan liittyvän kyselyn ja toivoo, että museot kertoisivat kokemuksistaan heille. Vastaukset käsitellään nimettöminä. Kyselylomakkeen löydät täältä.

Euroopan historian talon tiedote luettavissa täällä.

Hallinnollinen avustaja Mark Arlestrand
sähköposti: houseofeuropeanhistory@europarl.europa.eu