6.8.2020

Ilmoita ohjelmaa ja digitaalisia aineistoja Opi museossa -viikolle

Opi museossa -viikko järjestetään 6.-9.10.2020 teemalla saavutettavuus. Tänä vuonna viikkoon voi osallistua esimerkiksi tarjoamalla digitaalisia sisältöjä oppilaitosten käyttöön. Museoliitto rohkaisee museoita merkitsemään tarjoamansa ohjelman lisäksi digitaalisia oppimateriaaleja ja aineistoja Opi museossa -tapahtumakalenteriin.

Lokakuun 6.-9. päivä järjestetään valtakunnallinen koululaisten ja opiskelijoiden Opi museossa -viikko 11. kertaa. Tänä vuonna ohjelman suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon epävarma koronatilanne. Niin museoiden digitoidut kokoelmat, digitaaliset palvelut, oppimateriaalit, pelit kuin videot ovat oiva keino tarjota museosisältöjä oppilaiden ja opiskelijoiden käyttöön, vaikka vierailuja museoissa tai kouluilla ei pystyttäisi järjestämään.

Museoliitto haluaa viestiä aktiivisesti museoiden Opi museossa -viikolle ilmoittamista tapahtumista ja digitaalisista aineistoista. Kirjaamalla Opi museossa -tapahtumakalenteriin museonne tarjoaman digitaalisen oppimateriaalin ja aineiston, varmistat Museoliiton mahdollisuuden levittää sisältöjänne eri viestintäkanavissa.

Miten ilmoittaa ohjelmaa ja aineistoja Opi museossa -viikolle?

Opi museossa -viikolle ilmoitetaan ohjelmaa Museot.fi -sivuston näyttelykalenterin päivitystunnuksilla samalla tavalla kuin Museoviikolle. Valitse kohta ’Uusi tapahtuma’, täytä tiedot ja laita rasti kohtaan ’Opi museossa’.

Digitaalisia aineistoja lisätessä kannattaa referoida aineiston sisältö, kertoa kenelle se on suunnattu sekä linkittää kuvaukseen verkkosivu, mistä aineisto löytyy. Mahdollisista museossa järjestettävistä tapahtumista on hyvä kertoa tapahtumasisällön lisäksi tapahtumapaikka ja -aika.

Jos olet unohtanut Näyttelykalenterin käyttäjätunnuksen tai salasanan, uudet tunnukset voi pyytää projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalolta.

Museoiden ohjelmat päivittyvät ilmoittautumisesta suoraan Opi museossa -viikon tapahtumakalenteriin

Omia tapahtumia voi mainostaa julisteella ja bannerilla, joita löytyy täältä. Museoliitto tiedottaa medialle Opi museossa -viikon tapahtumista noin viikkoa ennen tapahtuman alkua. Opi museossa -viikon kaikesta ohjelmasta kannattaa tiedottaa sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #opimuseossa.

Opi museossa -viikko on tänä vuonna osa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaa.

Lue lisää: https://opimuseossa.fi/opimuseossa/

Projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo