1.1.2022

Joulukirje kansanedustajile

Museoliitto lähetti perinteisen joulukirjeen kansanedustajille. Siinä kerrottiin valtakunnallisen kävijätutkimuksen alustavista tuloksista sekä muistutettiin museoiden olevan turvallinen hengäsdyspaikka koronapandemian keskellä. Kirjeen mukana kansanedustajat saivat uusimman MUSEO-lehden.

Arvoisa Kansanedustaja

Suomi on valmistautumassa toiseen korona-ajan jouluun. Loppusyksy on tuntunut erityisen pimeältä, kun koronatilanne ei olekaan helpottumassa joulua kohden, kuten kaikki toivoivat ja odottivat.

Korona-aikana museot ovat tarjonneet turvallisen hengähdyspaikan, jossa on voinut nauttia kulttuurista. Elämykselliset näyttelyt auttavat meitä kaikkia unohtamaan hetkeksi kulkutaudin ja sen vaikutukset elämäämme. Museokäynnit lisäävät ymmärrystämme maailmasta ja voimme paremmin suhteuttaa nykypäivän tilannetta aikaisempaan.

Museokävijät ovat erittäin tyytyväisiä museoiden näyttelyihin ja muihin palveluihin. Tämä selviää Suomen museoliiton yhdessä Taloustutkimuksen kanssa lokakuussa toteuttamasta kävijätutkimuksesta. Museokäynti tuottaa elämyksiä, viihtymistä ja tietoa sekä ajankulua. Lähes kaikki vastaajat, myös alle 18-vuotiaat, ovat halukkaita tulemaan uudelleen vierailemaansa museoon. Yhdeksän kymmenestä museokävijästä on halukas suosittelemaan museota tuttavilleen.  Museovierailut ovat myös merkittäviä aluetalouden kannalta. Museokorttien hyvä kysyntä ja aktiiviset käyttäjät osoittavat myös, että museoissa halutaan käydä ja viihtyä.

Kulttuuriala on erityisen paljon kärsinyt koronan vaikutuksista ja ensi vuodelle tulossa olleiden rahoitusleikkausten peruuttaminen oli ainoa oikea ratkaisu tässä tilanteessa. Museoalalle on turvattavat riittävät taloudelliset resurssit, jotta voimme tarjota kävijöille tulevinakin vuosina merkityksellisiä ja elämyksellisiä museopalveluita.

Suomen museoliitto lähettää perinteisenä joulutoivotuksenaan tuoreen Museo-lehden, jonka teema on maailmalla. Lehdestä voi lukea muun muassa Suomen Kansallismuseon saamelaiskokoelman palauttamisesta alkuperäiselle kotiseudulleen ja osaksi Saamelaismuseo Siidan kokoelmaa.

Suomen museoliitto toivottaa rentouttavaa joulun aikaa!

Leena Tokila
Toimitusjohtaja ma.