3.10.2012

Koululaisten ja opiskelijoiden Mennään museoon! -viikko

Koululaisten ja opiskelijoiden Mennään museoon! -viikkoa vietetään 9.-12.10.2012. Viikon aikana museot järjestävät erityisohjelmaa koululaisille ja opiskelijoille 33 paikkakunnalla. Mukana on yli kuusikymmentä museota.

Helsingin kaupunginmuseossa Made in Helsinki -teemaopastus tutustuttaa moniin jo kadonneisiin käsityöammatteihin ja näyttää helsinkiläistä laatutyötä kolmelta vuosisadalta. Opastukseen liittyy suunnistus ja ryhmätyö.

Helsingin taidemuseo tarjoaa helsinkiläisille 9.-luokkalaisille taidemuseovierailun The Making of Iron Sky -näyttelyyn. Näyttelyssä tutustutaan nykyelokuvan tekemiseen sekä internetissä tapahtuvaan osallistamiseen.

Porvoon museossa järjestetään Mennään museoon -viikolla Purkista Pinssiin -työpajoja. Museokierroksen aikana tutustutaan porvoolaisen muotoilun historiaan, minkä jälkeen suunnitellaan ja valmistetaan oma rintanappi. Kuopion korttelimuseossa järjestetään taskutyöpaja. Kohderyhmänä tekstiilikäsityönryhmät ja 5.-6. luokat. Taskutyöpajassa ommellaan vaikkapa kännykkäpussiksi moderni versio kansallispuvuista tutusta irtotaskusta.

Paikkakunnittain järjestetty tapahtumakalenteri on koottu osoitteeseen:

Koululaisten ja opiskelijoiden oman museoviikon tarkoitus on tiivistää museoiden ja koulujen yhteistyötä sekä tuoda esiin museoita useaan oppiaineeseen sopivana avoimena oppimisympäristönä. Tapahtuman järjestää Suomen museoliitto.

Toivomme mahdollisimman monen koulun ja museon kohtaavan viikon aikana!

Lisätietoja:
projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo, puh. 0444 300 703, s-posti