13.4.2005

Kulttuurit kohtaavat Museoviikolla

Valtakunnallista museoviikkoa vietetään 16.-22.5.2005. Ohjelmaan voi tutustua osoitteessa www.museoviikko.fi .

Kahdeksatta kertaa vietettävän Valtakunnallisen museoviikon (16.-22.5.2005) ohjelmatarjonta on mittava ja kattaa koko maan. Viikon huipentuma on vuodesta 1977 lähtien 18. toukokuuta vietetty Kansainvälinen museopäivä, jonka teemana on tänä vuonna ’Museums Bridging Cultures’. Kulttuurien kohtaaminen on myös koko Museoviikon teema.

Museot tekevät vieraita asioita tutuksi, yhdistävät erilaisia kulttuureja paikassa ja ajassa, opettavat meidät näkemään itsemme uudessa valossa. Viikon aikana museoissa pohditaan mitä on monikulttuurisuus, erilaisuus ja samanlaisuus, tutustutaan maahanmuuttajien arkeen ja juhlaan sekä entisajan eksotiikkaan. Kansainvälisenä museopäivänä 18. toukokuuta on useisiin museoihin ilmainen sisäänpääsy ja viikon aikana voi päästä myös tutustumaan kulissien takaiseen museotyöhön tai normaalisti suljettuihin museokohteisiin.

Suomen museoliitto on julkistanut Valtakunnallisen museoviikon ohjelman osoitteessa www.museoviikko.fi . Mukana on jo 120 museota, joiden ohjelmatarjonta löytyy näppärästi museoittain, alueittain tai päiväkohtaisesti jaoteltuna. Ohjelmatarjontaa täydennetään toukokuun puoliväliin saakka. Lisätietoja museokohtaisesta ohjelmatarjonnasta ja kuvamateriaalia saa mukana olevista museoista. Museoiden yhteyshenkilöiden tiedot löytyvät Museoviikon nettisivuilta.

Tapahtumaa koordinoi Suomen museoliitto. Museoviikkoa mainostava julistekampanja käynnistyy huhtikuun lopussa. Julisteita toimitetaan kaikkiin suomalaisiin kirjastoihin ja museoiden käyttöön. Museoliitto tiedottaa tapahtumasta valtakunnallisesti – yksittäisten tapahtumien tiedotuksesta museot vastaavat itse. Tiedotuksen yhteydessä on hyvä mainita Museoviikon Internet-sivujen osoite.

Lisätietoja projektisuunnittelija Jaana Rytkönen, p. 09 5841 1727. Suomen museoliitto on saanut Alfred Kordelinin säätiöltä apurahan tiedotuksen tehostamiseen.